خدای مهربان من ، چگونه تو را بخوانم

وچگونه از رحمت تو نااميد شوم

مهربان من ، تو آنچناني که من مي خواهم

مرا نيز چنان کن که تو مي خواهي

ازمناجاتهاي امام سجاد(ع)


موضوعات مرتبط: خانواده ، تندرستی ، سلامت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:مناجات امام سجاد(ع), | 17:26 | نویسنده : حامد |

آبریزش چشم: علل و روشهای درمانی

آبریزش چشم مشکلی کاملاً متداول به ویژه در بین سالخوردگان است. مسدود شدن یکی از مجراهای اشک متداول‌ترین علت آن است اما دلایل مختلف دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. اگر علائم خفیف باشند ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. عمل جراحی معمولاً انسداد مجرای اشک را برطرف می‌کند. سایر درمان‌ها به علت انسداد بستگی دارد.

چه کسانی به آبریزش چشم مبتلا می‌شوند؟


آبریزش چشم (پایین آمدن اشک به روی گونه‌ها) در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما در بچه‌های کوچک و افراد بالای ۶۰ سال متداول‌تر است. این مشکل ممکن است برای یکی از چشم‌ها یا هر دو آنها اتفاق بیفتد.

اشک‌های طبیعی

در قسمت بالا و گوشه هر چشم غده کوچکی وجود دارد که غده اشکی یا لاکریمال نامیده می‌شود. وقتی پلک می‌زنید، پلک شما اشک‌ها را به روی چشمتان پخش می‌کند تا آن را مرطوب نگه دارد.

سپس اشک‌ها به یک کانال کوچک در سمت داخلی چشم به داخل یک کیسه ریخته می‌شوند. از آنجا به یک مجرا که مجرای اشک نامیده می‌شود جریان یافته و به بینی می‌ریزد.

علل احتمالی آبریزش چشم

گریه کردن زیاد

• احساسات ممکن است باعث گریه کردن شما شوند.
• هر چیزی که چشم را اذیت کند ممکن است باعث شود اشک بریزید. اشک ریختن واکنش محافظتی چشم برای کمک به پاک سازی آلاینده‌ها از چشمتان است. بعنوان مثال:

- آلاینده‌های شیمیایی مثل پیاز، دود و از این قبیل.
- عفونت بخش جلویی چشم.
- آلرژی که موجب التهاب جلوی چشم می‌شود.
- آسیب دیدگی و جراحت کوچک جلوی چشم یا یک تکه آشغال یا شن و ماسه که وارد چشم شود.
- به سمت داخل رشد کردن مژه‌ها که می‌تواند جلوی چشم را اذیت کند.

• ناهنجاری‌های فیلم اشک. بعنوان مثال، محتوی چربی اشک‌ها ممکن است درست نباشد. به همین علت ممکن است فیلم اشک به طور یکنواخت روی چشم پخش نشود. بعد ممکن است تکه‌هایی خشکی ایجاد شود که ممکن است زخم شده و باعث آب آمدن از چشمتان شود.
• بیماری تیروئید نیز یک علت نامتداول این مشکل است.

مشکل تخلیه اشک

• اشک‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای در کانال تخلیه مسدود شوند.

- متداول‌ترین علت آبریزش چشم در بزرگسالان انسداد مجرای چشم درست در زیر کیسه اشک است. گفته می‌شود که این به دلیل باریک شدن تدریجی انتهای بالایی مجرای اشک است که به علت التهاب خفیف مداوم ایجاد می‌شود. اگر دچار انسداد مجرای اشک شده باشید، نه تنها دچار آبریزش چشم بلکه اشک‌های راکد داخل کیسه اشک هم ممکن است عفونی شوند. اگر کیسه اشک عفونی شود، ممکن است ترشحی چسبناک از چشمتان داشته باشید.
- گاهی اوقات مجرای اشک به طور کامل بسته نمی‌شود اما آنقدر باریک می‌شود که همه اشک‌ها را تخلیه می‌کند.
- و ندرتاً هم ممکن است ورودی کانالیکولی در گوشه داخلی چشم بسته شود که ممکن است بخاطر التهاب یا زخم باشد.
- پلیپ بینی نیز ممکن است از بیرون آمدن اشک‌ها از مجرای اشک جلوگیری کند.

• بعضی بچه‌ها از همان زمان به دنیا آمدن، مجرای اشکشان به طور کامل باز نشده است. این مشکل کاملاً متداول است و معمولاً بعد از چند هفته بدون هیچ درمان برطرف می‌شود.
• اکتروپیون.  این قسمتی است که پلک پایینی به بیرون از چشم برمی‌گردد. اکتروپیون ممکن است باعث شود که که اشک‌ها به جای اینکه به سمت کیسه اشک بروند، از گوشه پایین پلک پایین بیایند.

آیا نیاز به‌ آزمایش است؟

گاهی اوقات علت به راحتی تشخیص داده می‌شود. بعنوان مثال، عفونت‌ها، اکتروپیون، انتروپیون و ورم ملتحمه اگر با معاینه ساده هیچ دلیل مشخصی تشخیص داده نشود، نیاز به آزمایشات بیشتر خواهد بود. این به شدت آبریزش و میزان ناراحت‌کننده بودن آن بستگی دارد.

اگر مشکل تخلیه اشک تشخیص داده شود، متخصص چشم کانال تخلیه اشک را تحت بیهوشی موضعی آزمایش خواهد کرد. او یک میله باریک به داخل کانالیکولی به سمت کیسه اشک وارد کرده تا انسداد آن را بررسی کند. اگر میله تا اندازه کیسه اشک فرو رود، می‌توان به داخل مجرای اشک مایع تزریق کرد تا دید از بینی بیرون می‌آید یا خیر. تزریق گاهی مشکل انسداد را برطرف می‌کند اما این تسکین ممکن است موقتی باشد. سپس عکس رادیولوژی گرفته می‌شود. روی تصویر می‌توان رنگ تزریق شده در مجرا را مشاهده کرد. همچنین انسداد یا باریک شدن مجرای اشک نیز قابل مشاهده خواهد بود.

درمان آبریزش چشم

درمان ناراحتی و سوزش چشم

اکثر اوقات علت قابل درمان است. بعنوان مثال:

• مژه‌هایی که جلو چشم را از بین می‌برد (انتروپیون) قابل برداشتن است.
• ورم ملتحمه معمولاً با قطره چشم قابل درمان است.
• تکه‌های شن و ماسه یا زباله قابل برداشتن است.

درمان مشکلات تخلیه اشک

• اکتروپیون  معمولاً با یک عمل جراحی عمومی روی پلک پایینی قابل درمان است.
• بچه‌هایی که دچار آبریزش چشم هستند، معمولاً با بزرگ شدن برطرف می‌شود.
• انسداد کانال‌ها در بزرگسالان.

- اگر آبریزش چشم خفیف باشد یا زیاد اذیتتان نکند، نیازی به درمان ندارد.
- انسداد مجرای اشک با عمل جراحی قابل درمان است. در این عمل کانالی جدید از کیسه اشک به داخل بینی گذاشته می‌شود. سپس اشک‌ها از هر انسداد عبور می‌کند.
- باریک شدن کانالی که به کیسه اشک می‌رسد که کاملاً بسته نشده باشد، با وارد کردن یک میله بازتر می‌شود. اما اگر کاملاً بسته شده باشد، برای آبکشی کردن اشک به داخل بینی نیاز به عمل خواهد بود.


موضوعات مرتبط: سلامت ، بیماری های چشمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:آبریزش چشم: علل و روشهای درمانی,چشم,بیماری چشم,ابریزش چشم, | 17:14 | نویسنده : حامد |

پیشگیری از سرطان سینه: آنچه باید همه خانم‌ها بدانند

اکثریت پزشکان ماموگرام منظم را برای همه خانم‌های بالای ۴۰ سال پیشنهاد می‌کنند.

بیماری‌های زیادی ایجاد ترس می‌کنند، مثل سرطان سینه


یکی از هر هشت زن در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شوند: دکتر باربارا لوی، معاون مدیر سیاست سلامت دانشگاه امریکایی زنان و زایمان می‌گوید، «همه ما کسانی را می‌شناسیم که به سرطان سینه مبتلا شده باشند.»

اما تا چه اندازه باید به این بیماری ترس داشته باشیم؟ و آیا می‌دانیم چطور باید از آن پیشگیری کنیم؟

برای کشف پاسخ این سوالات، مجله سلامت تحقیق گسترده‌ای بر روی ۷۵۳ نفر انجام داد. نتیجه تحقیق کاملاً غافلگیرکننده بود: حتی زنان بسیار باهوشی مثل شما هم سوءتعبیرهای زیادی درمورد این بیماری دارند. در زیر برداشت شما درمورد سرطان سینه و نکاتی که پزشکان می‌خواهند بدانید و همچنین خبرهایی که ممکن است زندگیتان را متحول کنند را مطرح می‌کنیم.

نتیجه غافلگیرکننده ۱: ۶۳ درصد از زنان تصور می‌کنند که سابقه خانوادگی بزرگترین عامل خطر در ابتلا به سرطان سینه است.

آنچه باید بدانید: اکثریت خانم‌هایی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند هیچ سابقه خانوادگی نداشته‌اند.

درواقع، جدا از زن بودن، سن شما مهمترین عامل خطرساز است.

دکتر سوزان بول‌بال، رئیس بخش جراحی سینه در یک مرکز پزشکی در نیویورک می‌گوید: «هر چه سن بالاتر می‌رود، بافت‌های بدن پیرتر می‌شوند، و خطر ابتلا به بیماری نیز بیشتر می‌شود.»

در سن بالا، قرارگیری در معرض استروژن نیز بیشتر بوده است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. این توضیح می‌دهد که چرا احتمال تشخیص سرطان سینه در دهه ۳۰ سالگی ۱ به ۲۳۳ و در دهه ۶۰ سالگی ۱ به ۲۹ می‌شود.

با این تفاسیر، راه‌های ساده‌ای برای کمک به مراقبت از خودتان وجود دارد. و بااینکه سن عامل خطرساز مهم‌تری است، داشتن سابقه خانوادگی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار این بیماری شده باشد (یا حتی سرطان‌های تخمدان، پروستات و لوزالمعده)، پزشکتان را در جریان بگذارید تا آزمایشات زودتر برایتان انجام شود و از پزشکتان بخواهید درصوت لزوم تست ژنتیک یا داروهای پیشگیری برایتان استفاده شود.

نتیجه غافلگیرکننده ۲: ۴۰ درصد از زنان می‌گویند سرطان سینه سرطانی است که بیشتر از سایر سرطان‌ها نگرانشان می‌کند.

آنچه باید بدانید: سرطان سینه، اگر زود تشخیص داده شود، کاملاً قابل‌درمان است.

بااینکه سرطان سینه متداول‌ترین سرطان درمیان خانم‌هاست، اما سرطان ریه سرطانی است که هرساله جان بیشترین تعداد خانم‌ها را می‌گیرد. خطر مرگ از سرطان ریه ۱ به ۲۰ و سرطان سینه ۱ به ۳۶ است.

دلیل آن این است که درمقایسه به ریه و سایر سرطان‌هایی که درمان سختی دارند (مثل سرطان تحمدان). سرطان سینه بخاطر ماموگرام‌ها و تست‌های مختلف، در مراحل زودتر و قابل‌درمان‌تری تشخیص داده می‌شود (به همین دلیل برای زنان بالای ۴۰ سال خیلی مهم است که به صورت منظم تست ماموگرام انجام دهند).

اما چرا سرطان سینه اینقدر ترس‌آور است؟ شاید به این دلیل که این سرطان خیلی بیشتر در رسانه‌ها منعکس می‌شود.

نتیجه غافلگیرکننده ۳: ۳۹ درصد از زنان می‌گویند مهمترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، تست معاینه ماهیانه‌ای است که توسط خود فرد انجام می‌شود. به عبارت دیگر، تصور زنان بر این است که این تست از ماموگرام مهمتر است.

آنچه باید بدانید: براساس اعتقاد ۷۳ درصد از پزشکان، ماموگرام مهمترین راه تشخیص است.

درمورد اینکه این تست چند وقت یکبار باید انجام شود، ۸۵ درصد از پزشکان اعتقاد دارند که بعد از ۴۰ سالگی می‌بایست سالی یا هر دو سال یک بار انجام شود.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ روی ۶۰۰،۰۰۰ زن بین ۴۰ تا ۵۰ سال انجام گرفت، مشخص شد که انجام ماموگرام خطر مرگ به واسطه سرطان سینه را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

اما چرا خانم‌ها تصور می‌کنند که تست معاینه سینه که خودشان ماهیانه انجام می‌دهند مهمتر است؟ برای سالها، متخصصین زنان و زایمان براساس راهبردهایی که توسط مهمترین موسسات سلامت مثل انجمن سرطان امریکا، از ما می‌خواستند که معاینات سینه را برای تشخیص وجود توده‌های سرطانی در خانه انجام دهیم.

اما این گروه‌ها دیگر دست از پیشنهاد دادن این روش برداشته‌اند. تحقیقات زیادی صحت این معاینات را دچار تردید کرده‌اند مثل تحقیقی که نشان داد که میزان مرگ‌ومیر به واسطه سرطان سینه در زنانی که هر ماه معاینه سینه را انجام می‌دادند نسبت به آنهایی که انجام نمی‌دادند، هیچ تفاوتی نداشته است.

این معاینات شخصی قابل‌اعتبار نیستند و به جای آن هرازگاهی سینه‌هایتان را بررسی کنید و اگر متوجه مشکل یا تغییری شدید حتماً با پزشکتان درمیان بگذارید.

نتیجه غافلگیرکننده ۴: ۴ درصد از زنان می‌گویند وزن بیشترین تاثیر را در خطر ابتلا به سرطان دارد.

آنچه باید بدانید: سنگین‌وزن بودن تا حد زیادی احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۴۰ درصد بالا می‌برد.

تحقیقی که نشان داد زنانی که بعد از سن ۱۸ سالگی ۱۰ تا ۱۵ کیلو وزن اضافه کرده بودند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی داشته‌اند. درواقع، افزایش وزن یک عامل خطرساز مهم است که ۷۸ درصد از پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند برای مقابله با سرطان سینه، حتماً وزنشان را کاهش دهند.
این پیامی است که ممکن است درمورد خیلی از شما باشد: ۳۲ درصد از زنان می‌گویند که برای پایین آوردن خطر ابتلا به سرطان سینه با رژیم‌غذایی و ورزش  وزنشان را کاهش داده‌اند. حتی رفتن به پیاده‌روی هم می‌تواند خطر ابتلای شما را کاهش دهد، پس از همین امروز برای محافظت از سینه‌هایتان وارد عمل شوید.


موضوعات مرتبط: سلامت ، بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:پیشگیری از سرطان سینه,آنچه باید همه خانم‌ها بدانند,بیماری زنان,سرطان, | 17:12 | نویسنده : حامد |

ارتباط ظاهر با وضعیت سلامت بدن

آیا ظاهر خوب نشان دهنده سلامت خوب است؟

وضعیت سلامت خوب معمولاً در ظاهر جوان و جذاب نمودار می‌شود. به همین دلیل ممکن است پیری و استرس را برای خطوط چهره، ناخن‌های بدنما یا ریزش موی خود مقصر بدانید، درحالیکه در واقعیت این اشکالات می‌توانند نشان دهنده مشکلات پنهان سلامتی باشند. بیماری همیشه با یک زمزمه شروع می‌شود و بعد به حرف زدن تبدیل می‌شود و اگر توجه نکنید شروع به داد زدن می‌کند و آنوقت است که دیگر مبتلا شده‌اید.

در زیر به 15 نشانه جسمی که می‌تواند نشاندهنده مشکلی پنهان در زیر پوست بدنتان باشد، اشاره می‌کنیم.

تورم پاها

کفش‌هایتان برایتان تنگ می‌شود؟ خیلی مشکلات، مثل رگ به رگ شدن، آسیب دیدگی و عفونت ممکن است باعث باد کردن پاها و قوزک پا شود. بارداری، چاقی و برخی داروها نیز موجب احتباس آب در اندام‌‌های تحتانی بدن شوند.

برخی بیماری‌ها نیز همینطور هستند. خیلی از آنهایی که به نارسایی قلبی مبتلا هستند نیز بخاطر عملکرد ضعیف قلب در پمپاژ خون دچار احتباس آب می‌شوند. ورم کردن ران‌ها، پاها و قوزک پا یکی از نشانه‌های متداول این مشکل است.

خستگی چشم‌ها

ورم کردن و سیاه شدن زیر چشم معمولاً یکی از متداول‌ترین نشانه‌های کم‌خوابی است اما اگر به اندازه‌ کافی می‌خوابید و بااینحال این مشکل را دارید، بد نیست نگاهی به رژیم‌غذاییتان بیندازید.

ورم کردن و پف کردن چشم با ایجاد اب در پوست نازک و شُل زیر پلک پایین چشم ایجاد می‌شود. خیلی چیزها—از آلرژی گفته تا گریه—می‌تواند موجب جمع شدن آب و مایعات در آن ناحیه شود اما یکی از اصلی‌ترین متهمان این مشکل خوردن نمک زیاد است. غذاهای پُر سدیم احتباس آب را در طول بدن زیاد کرده و ناحیه حساس زیر چشم نیز از این قضیه مستثنی نیست.

خشکی پوست

هر کسی هر از گاه دچار خشکی پوست می‌شود. این مشکل معمولاً مسئله‌ای جزئی است که در هوای زمستانی یا دوش‌های آب داغ ایجاد می‌شود اما در برخی موارد می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن یا مشکلات جدی سلامتی باشد. مثلاً کم‌کاری تیروئید و دیابت هر دو و همچنین کمبود برخی موادمغذی که در اثر رژیم‌غذایی ضعیف یا اختلالات غذایی ایجاد می‌شود، می‌توانند رطوبت را از پوست شما بگیرند.

تصلب شراین که هم باریک شدن رگ‌های خونی است که منجر به بیماری قلبی می‌شود می‌تواند بر پوست نیز اثر بگذارد—مخصوصاً در ناحیه پاها، ران‌ها و ساق پا. اگر رگ‌های خونی باریک که خون را اندام‌های تحتانی بدن می‌رساند بسته شوند، پوست از اکسیژن محروم شده و تکه‌هایی خشکی روی آن ایجاد می‌شود.

موی بدن

رشد موها در جاهایی از بدن که دوست ندارید باعث آزار است اما می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر هم باشد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، یکی از دلایل افزایش رشد مو در زنان می‌تواند موجب ناباروری و قاعدگی نامنظم یا فقدان قاعدگی شود. بیش از 70% از زنان مبتلا به این بیماری دچار رشد بیش‌ازاندازه مو هستند که معمولاً روی صورت، سینه‌ها، شکم، کمر، دست‌ها و پاها نمودار می‌شود.

چین و چروک

بااینکه ایجاد چین و چروک روی پوست غیرقابل اجتناب است، اما می‌تواند نشانه پوکی استخوان نیز باشد.

تحقیقات جدید رابطه بین چین و چروک و سلامت استخوان‌ها را در زنان پیش از یائسگی مشخص کرده‌اند.

هرچه میزان چین و چروک‌ها بیشتر باشد، احتمال پایین بودن تراکم استخوان‌ها بیشتر است. اکثر چین و چروک‌ها درنتیجه بالا رفتن سن ایجاد می‌شود اما قرار گرفتن زیاد در معرض دود سیگار یا نور خورشید می‌تواند این فرایند را تسریع کند.

ریزش مو

بارداری، استرس، بیماری، داروها و تغییرات هورمونی همه با ریزش مو در ارتباط هستند.

به ویژه در میان خانم‌ها، خشک و نازک شدن موها می‌تواند نشانه کم‌فعال یا بیش‌فعال بودن غده تیروئید باشد. یک ازمایش خون ساده می‌تواند مشص کند که بدنتان به میزان کافی هورمون تیروئید تولید می‌کند یا خیر.

قرمز شدن صورت

ممکن است صورتتان سرخ شود اما دلیل آن خجالت نیست. قرمز شدن صورت با زخم‌های به شکل جوش علائم متداول بیماری روزاسه است که یک بیماری مزمن پوستی می‌باشد.

بااینکه دلیل اصلی آن نامشخص است اما افراد مبتلا به روزاسه صورتشان به خاطر بزرگ شدن رگ‌های خونی، سرخ‌رنگ می‌شود. به مرور زمان، جوش و برآمدگی‌هایی روی پوستشان ایجاد می‌شود و بینی‌شان پیازی می‌شود.

ترک‌خوردگی لب‌ها

لب‌های شما حرف‌های زیادی درمورد سلامتی شما دارد. خشکی و ترک‌خوردگی بیش از اندازه لب‌ها می‌تواند واکنش به دارو، یک خطر شغلی یا علامت یک آلرژی، عفونت یا مشکلی دیگر باشد. ترک‌خوردگی در گوشه‌های لب می‌تواند نشانه سندرم شوگرن باشد که یک اختلال مخصوص سیستم ایمنی بدن است. شوگرن موجب خشکی چشم‌ها و دهان و همچنین درد مفصلی و خشکی پوست می‌شود.

بوی بد دهان

خراب بودن دندان‌ها و لثه‌ها همیشه دلیل بوی بد دهان نیست و می‌تواند نشانه مشکلاتی از قلب یا استخوان‌ها باشد.

در سال 2010، محققان اسکاتلندی گزارش دادند که شستشوی دندان‌ها خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. در مقایسه با افرادیکه دو بار در روز دندان‌هایشان را مسواک می‌زنند، آنها که کمتر از این میزان مسواک می‌زنند تا 70% بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ به موجب آن قرار دارند. از دست دادن دندان‌ها می‌تواند نشانه پوکی استخوان باشد. از بین رفتن و افتادن دندان‌ها به این معنی است که تراکم استخوان فک دیگر قادر به نگهداری دندان‌ها نمی‌باشد.

بزرگی دست‌ها و پاها

ممکن است باعث نگرانی‌تان شود و البته حق هم دارید. بزرگ بودن غیرعادی  فک، پیشانی، دست و پا نشانه‌های قدیمی آکرومگالی است که یک اختلال هورمونی در بزرگسالان می‌باشد که در آن غده هیپوفیز بیش از اندازه هورمون رشد ترشح می‌کند.

این اختلال به خاطر نادر بودن و به این دلیل که تغییر در استخوان‌ها و بافت نرم به تدریج صورت می‌گیرد معمولاً تشخیص داده نمی‌شود.

لکه‌های تیره روی پوست

یک تکه تیرگی روی پشت گردن شاید خیلی مسئله جدی به نظر نرسد اما در واقعیت بیماری است که در آن پوست تیره‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.

افرادیکه دچار مقاومت انسولین، دیابت، بیماری چاقی و در موارد نادر سرطان  هستند دچار این لکه‌های تیره می‌شوند. این لکه‌ها بااینکه نمی‌تواند نشانه قطعی دیابت باشد اما باعث خواهد شد آزمایشات بیشتری انجام دهید.

جوش‌ پروانه‌ای

جوش یک پرچم قرمز و نشانه اخطار است و بدن شما از طریق آن نشان می‌دهد که چیزی درست پیش نمی‌رود.

البته جوش‌ها انواع مختلفی دارند اما یکی از آنها خیلی مشخص است. این نوع جوش روی هر دو گونه به شکل پروانه ایجاد می‌شود و ظاهر شبیه به آفتاب‌سوختگی دارد.

این نوع جوش نشانه بیماری لوپوس است که یک اختلال سیستم ایمنی بدن می‌باشد که بر روی پوست، مفاصل، خون و کلیه‌ها اثر می‌گذارد.

ایجاد حفره روی ناخن

اگر بخاطر زشت و به هم ریخته بودن ناخن‌هایتان از رفتن پیش مانیکوریست اجتناب می‌کنید، شاید لازم باشد سری به دکتر بزنید. ناخن‌هایی که حفره‌دار شده‌اند، از شکل افتاده‌اند یا رنگ آنها تغییر کرده یا ناخن‌هایی که ضخیم شده یا از گوشت جدا شده‌اند می‌توانند نشانه یک مشکل باشند.
تغییر در وضعیت ناخن‌ها در افراد مبتلا به پسوریازیس که یک بیماری مزمن پوستی است، آرتروز پسوریازیس، یک بیماری مفصلی وابسته به آن و آلوپسی آره‌آتا یک نوع ریزش موی تکه‌ای، بسیار زیاد است.

حفره‌دار شدن ناخن در افراد مبتلا به سندرم ریتر که یک نوع ورم مفاصل است و نارسایی رنگدانه‌ای که یک بیماری ژنتیکی پوستی است نیز دیده می‌شود.

خال

گاهی‌اوقات خال‌ها بی‌ضرر هستند. خال‌هایی هم وجود دارد که می‌تواند نشانه سرطان پوست باشند. اما چه نوع خال‌هایی؟

خال‌هایی که رشدی نامتقارن و مرزی نامنظم دارند، رنگشان تغییر می‌کند، قطری بزرگتر از 6 میلی‌متر دارند یا در حال تغییر یا بزرگ شدن هستند، خطرناک محسوب می‌شوند. در ملانوما، مرگبارترین نوع سرطان پوست، یک یا چند مورد از این نشانه‌ها دیده می‌شود. درصورت مشاهده هرگوه تغییر بر روی پوستتان باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

زردی چشم‌ها

چشم‌ها دریچه بدن هستند مخصوصاً سفیدی چشم‌ها و اگر این سفیدی به زردی بزند می‌تواند نشانه مشکل باشد.
زردی چشم‌ها در افراد بزرگسال نشانه بیماری کبدی مثل هپاتیت یا سیروز می‌باشد. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که مجرایی که صفرا را از کبد عبور می‌دهد، مسدود شده است. در صورت مشاهده باید برای آزمایشات بیشتر نزد پزشک بروید.


موضوعات مرتبط: سلامت ، پوست مو زیبایی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:خشکی پوست,چین وچروک,ریزش مو, | 17:11 | نویسنده : حامد |

اگر همیشه احساس خستگی میکنید، بخوانید

اگر نمی‌دانید چرا اینقدر خسته‌اید، این تست‌ها کمکتان می‌کند دلیل خستگی همیشگیتان را بفهمید.

وقتی فقط خستگی نیست ...

همه ما معمولاً خستگی زیادمان را به گردن زندکی پرمشغله‌مان می‌اندازیم. و خیلی وقت‌ها حق هم داریم.

اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید، بد نیست 2 تا 3 هفته کمی در سبک زندگیتان تغییر ایجاد کنید. بیشتر بخوابید، برنامه‌های اجتماعیتان را کمتر کنید، غذاهای مغذی بیشتری بخورید، مایعات بیشتری بنوشید، مولتی‌ویتامین بخورید و مصرف کافئین و الکل را پایین بیاورید. اگر باز هم علائم خستگی را بعد از این تغییرات مشاهده کردید، دیگر نیاز به کمک متخصص دارید. خستگی بیش از حد می‌تواند نشانه یک مشکل جسمی حادتر باشد که نیاز به درمان دارد. در زیر به 7 مشکل مرتبط با خستگی اشاره می‌کنیم.

1. کم‌خونی (آنمی)

این مشکل در خانم‌هایی که دچار عادات ماهیانه سنگین می‌شوند یا آنها که به اندازه کافی آهن مصرف نمی‌کنند بیشتر است.

خستگی ناشی از کم‌خونی نتیجه کمبود گلوبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه به بافت‌ها و سلول‌ها می‌رساند. ممکن است احساس ضعف و تنگی‌نفس کنید. کم‌خونی می‌تواند در نتیجه کمبود آهن یا ویتامین‌ها، از دست رفتن خون، خونریزی داخلی یا یک بیماری مزمن مثل آرتروز روماتوئید، سرطان یا نارسایی کلیه ایجاد شود. زنانی که در سن بچه‌زایی هستند، بخاطر از دست دادن خون طی عادات ماهیانه و نیاز بدن به آهن بیشتر در دوران بارداری و شیردهی بیشتر در معرض کمبود آهن قرار دارند.

علائم: خستگی یکی از اصلی‌ترین علائم آن است و بقیه علائم شامل ضعف شدید، مشکل در خوابیدن، نداشتن تمرکز کافی، تند شدن ضربان قلب، درد سینه و سردرد. ورزش‌های ساده مثل پله‌نوردی یا پیاده‌روی‌های کوتاه می‌تواند موجب خستگی فرد شود.

آزمایشات: یک ارزیابی کامل برای کم‌خونی یا آنمی شامل آزمایش و معاینه جسمی و آزمایشات کامل خون برای بررسی سطح گلوبول‌های قرمز می‌باشد. همچنین آزمایش مدفوع برای بررسی وجود خون در آن نیز معمولاً انجام می‌گیرد.

2. دیابت

هر ساله بیماری دیابت برای بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود اما خیلی بیشتر از این تعداد بدون دانستن آن به این بیماری دچارند.
قند که گلوکز نیز نامیده می‌شود سوختی است که انرژی بدن را تامین می‌کند. و این یعنی مشکل برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که نمی‌توانند از گلوکز به درستی استفاده کنند و این باعث می‌شود بعنوان یکی از اولین نشانه‌های بیماری خود دچار خستگی مفرط شوند.

علائم: جدا از خستگی، نشانه‌های دیگر آن تشنگی زیاد، ادرار مکرر، گرسنگی، کاهش وزن، آسیب‌پذیری، عفونت‌های قارچی واژن و تار شدن دید می‌باشد.

آزمایشات: برای دیابت دو تست اصلی انجام می‌شود. یکی تست گلوکز پلاسما ناشتا که متداول‌تر است و سطح گلوکز خون را بعد از 8 ساعت غذا نخوردن بررسی می‌کند که معمولاً صبح ناشتا انجام می‌شود. و دیگری تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) است که دو بار خون گرفته می‌شود، یکی قبل از نوشیدن شربت گلوکز و دیگر دو ساعت بعد از آن.

3. بیماری تیروئید

وقتی هورمون‌های تیروئید شما از حالت نرمال خارج می‌شوند، حتی فعالیت‌های ساده روزمره هم خسته‌تان می‌کند.

غده تیروئید که در جلو گردن قرار دارد،هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که سوخت‌وساز بدن را تنظیم می‌کنند. زیاد بودن بیش از اندازه این هورمون‌ها (پُرکاری تیروئید) سوخت‌وساز را بالا می برد. کم بودن این هورمون‌ها (کم‌کاری تیروئید) سوخت‌وساز را پایین می‌آورد.

علائم: پُرکاری تیروئید موجب خستگی عضلانی و ضعف می‌شود که ابتدا در پاها نمودار می‌شود. تمرینات و ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری و بالا و پایین رفتن از پله برای فرد سخت‌تر خواهد شد. نشانه‌های دیگر آن شامل کاهش وزن بی‌دلیل، احساس گرمای همیشگی، بالا رفتن ضربان‌قلب، کم شدن عادت‌ماهیانه و افزایش تشنگی می‌باشد. پُرکاری تیروئید معمولاً زنان 20 تا 40 سال را درگیر می‌کند اما برای زنان در سنین بالاتر و همچنین مردان نیز اتفاق می‌افتد. کم‌کاری تیروئید نیز احساس خستگی و ناتوانی تمرکز، ضعف و درد عضلانی حتی با فعالیت بسیار سبک ایجاد می‌کند. علائم دیگر آن شامل افزایش وزن بی‌دلیل به علت احتباس آب، احساس سرمای همیشگی (حتی در هوای گرم)، سنگین شدن عادت‌ماهیانه و یبوست می‌باشد. کم‌کاری تیروئید معمولاً در زنان بالای 50 سال اتفاق می‌افتد طوریکه حداقل 10 درصد از زنان بالای این سن، کم‌کاری تیروئد خفیف پیدا می‌کنند.

آزمایشات: بیماری تیروئید با آزمایش خون قابل تشخیص است. این بیماری به راحتی قابل درمان می‌باشد و برای همه آنهایی که از خستگی و ضعف عضلانی شکایت دارند لازم است که آزمایش خون انجام دهند.

4. افسردگی

افسردگی بیماری است که در وضعیت خوابیدن، غذا خوردن و احساسمان نسبت به خود و دیگران تاثیر می‌گذارد.

علائم افسردگی بدون درمان ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بر جای بماند. به همین دلیل خیلی مهم است که علائم هشدار آن را تشخیص دهیم و کمک بگیریم.

علائم: همه آدمها به یک صورت دچار افسردگی نمی‌شوند. اما معمولاً افسردگی موجب پایین آمدن انرژی، تغییر در وضعیت خوابیدن و غذا خوردن، مشکلات حافظه و تمرکز و احساس ناامیدی، بی‌ارزشی و منفی بودن می‌شود.

آزمایشات: برای تشخیص افسردگی آزمایش خون لازم نیست اما دکتر می‌تواند با پرسیدن یکسری سوالات این بیماری را در شما تشخیص دهد. اگر 5 مورد یا بیشتر از علائم افسردگی را بیشتر از دو هفته در خود مشاهده کردید یا اگر این علائم در زندگی شما تداخل ایجاد کرد، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر برای بررسی سایر مشکلات، یک آزمایش و معاینه دقیق و کامل برایتان انجام خواهد داد. خستگی یا پایین آمدن انرژی، کم خوابیدن یا زیاد خوابیدن، ناراحتی و اضطراب مداوم، کاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش اشتها و افزایش وزن، نشان ندادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا‌ً از آنها لذت برده می‌شد، بی‌قراری و آسیب‌پذیری، علائم جسمی که به درمان جواب نمی‌دهند مثل سردرد، دردهای مزمن یا یبوست و سایر اختلالات گوارشی، مشکل در تمرکز یا به خاطر آوردن، مشکل در تصمیم‌گیری، احساس گناه، بی‌پناهی و ناامیدی، فکر مرگ یا خودکشی ازجمله علاوم متداول افسردگی هستند.

5. آرتروز روماتوئید

تشخیص این بیماری خودایمن همیشه آسان نیست اما علائمی وجود دارد که می‌تواند به تشخیص آن کمک کند.

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن بر علیه خود کار می‌کند و به بافت‌های مفصلی سالم حمله می‌کند و گاهی‌اوقات باعث ایجاد تخریب‌های غیرقابل برگشت به استخوان‌ها و غضروف‌ها می‌شود.

علائم: بسیاری از علائم (مثل خستگی، پایین آمدن انرژی، بی‌اشتهایی و درد مفصلی) با سایر مشکلات مثل سایر انواع آرتروز مشترک است. همچنین کم‌خونی و بیماری تیوروئید که موجب خستگی می‌شوند نیز در افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید متداول است. روماتولوژیست‌ها به دنبال حداقل چهار مورد از این معیارها برای تشخیص آرتروز روماتوئید هستند. خشکی بدن در ناحیه مفصلی در صبح، تورم همزمان حداقل سه ناحیه مفصلی در بدن، حداقل یک تورم مفصلی در ناحیه مچ، قوزک پا یا مفصل وسطی یکی از انگشتان، درگیر شدن همزمان دو مفصل یکسان از دو طرف بدن، توده‌های بافت زیر پوست، ساییدگی استخوان مچ یا مفصل‌های دست که با رادیولوژی تشخیص داده شود.

آزمایشات: معاینه فیزیکی کامل توسط متخصص روماتولوژیست می‌تواند شواهد خوبی از بیماری را آشکار کند اما تستی هم برای اثبات وجود فاکتور روماتوئید که پادتنی در خون است وجود دارد. جواب این تست برای حدود 80 درصد از افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید مثبت است.

6. آپنه خواب

اگر وجود اینکه فکر می‌کنید به اندازه کافی استراحت داشته‌اید، با احساس خستگی از خواب بیدار می‌شوید ممکن است دچار این اختلال خواب باشید.

آپنه خواب اختلالی است که با وقفه‌های کوتاه تنفس در طول خواب شناخته می‌شود. در متداول‌ترین نوع آن، آپنه خواب انسدادی، مجاری بالایی هوا برای چند لحظه بسته می‌شوند که به مغزتان هشدار می‌دهد که بیدار شوید و دوباره تنفس کنید. فرد مبتلا به آپنه خواب انسدادی ممکن است در طول یک شب ده‌ها یا حتی صدها بار دچار این وقفه تنفسی شود.

علائم: آپنه خواب معمولاً با خمیازه کشیدن شناخته می‌شود که معمولاً با خستگی عمومی بدن در روز بعد دنبال می‌شود. ازآنجاکه آپنه خواب می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و سکته شود، آزمایش دادن برای آن خیلی مهم است.

آزمایشات: تشخیص آن نیازمند یک شب خوابیدن کامل در یک کلینیک یا بیمارستان است که در طول آن پلی‌سومنوگرام برای شما انجام می‌شود که تستی بدون درد است که بر الگوی خواب شما، تغییرات تنفسی و فعالیت مغزتان نظارت می‌کند.

7. سندرم خستگی مزمن

این مشکل خستگی بسیار زیاد و شدید است که سریع اتفاق می‌افتد.

افرادیکه از این بیماری رنج می‌برند آنقدر احساس خستگی می‌کنند که انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های نرمال روزانه خود را ندارند و با کمی فعالیت خیلی زود خسته می‌شوند.

علائم: نشانه‌های دیگر این بیماری سردرد، درد عضلانی و مفصلی، ضعف، حساس شدن گره‌های لنفاوی و ناتوانی در تمرکز می‌باشد. سندرم خستگی مزمن بیماری بسیار گیج‌کننده است زیرا هیچ علت خاصی ندارد.

آزمایشات: هیچ آزمایشی برای تشخیص آن وجود ندارد. دکتر باید قبل از تشخیص این بیماری، عدم وجود مشکلات دیگر که علائم مشابهی دارند مثل لوپوس و مالتیپل اسکلروزیس یا همان MS را ثابت کند.


موضوعات مرتبط: خانواده ، سلامت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:همیشه احساس خستگی میکنید,خستگی,خستگی کار,ارامش,خانواده, | 17:9 | نویسنده : حامد |

از دست دادن نعوظ حین رابطه‌جنسی

ابتدا باید متذکر شویم که این پدیده ای بسیار متداول بین مردان است و ممکن است در هر سنی از زندگی جنسی ایجاد شود. مسائلی همچون استرس، اضطراب و درگیریهای فکری از عوامل مهم محسوب می شوند. از دست دادن نعوظ ممکن است منجر به مشکل روحی شود که به دو دلیل اصلی اتفاق می‌افتد:

- ناتوانی در اثبات مردیت خود
- ناتوانی در ارضای شریک‌جنسی

این دلایل موجب می‌شود که مرد دچار فروپاشی احساسی فوری شود و وارد حالتی از اضطراب و تشویش گردد که فقط وضعیت را بدتر می‌کند.

باید بگوییم که در اکثر موارد--به‌ویژه درمیان جوانان--از دست دادن نعوظ با عوامل روحی-روانی ، مثل «اضطراب عملکرد»، مرتبط است که موجب از دست دادن نعوظ قبل از وارد شدن آلت‌جنسی مردانه به واژن همسر یا در زمان کشیدن کاندوم روی آلت جنسی اتفاق می‌افتد. 

در چنین مواردی به هیچ عنوان نباید بترسید یا مضطرب شوید. سعی کنید ریلکس کنید و به رابطه‌جنسی بعنوان عملی فوق‌العاده که قرار است آخر آن به شما نمره بدهند فکر نکنید. فقط به این فکر کنید که هیجان خود را در محیطی کاملاً طبیعی بدون نگرانی ارضا کنید.

حتی اگر جوان هستید و مشکل جسمی دارید، می‌بایست با این مشکل برخورد کنید. سعی کنید با یک متخصص مشورت کنید تا روش درمانی مناسب برای وضعیتتان ارائه کند.

در بزرگسالی، علت از دست دادن نعوظ معمولاً ذات هورمونی یا عروقی دارد. بعد از ۵۰ سالگی، مشکل کاهش تستوسترون مطرح می‌شود که موجب بدکاری نعوظ یا در موارد حاد ناتوانی جنسی می‌گردد. 

درمورد از دست دادن نعوظ به دلیل مشکلات عروقی، درک مکانیزم آن کار را راحت‌تر می‌کند: گردش خون به آلت‌جنسی کاهش یافته و در نتیجه آن نعوظ دچار مشکل می‌شود.

نوشیدن الکل و مصرف انوع مواد مخدر نیز می تواند یکی از دلایل از دست دادن نعوظ باشد.

داروهای مربوط به بدکاری نعوظ، ارکتو  (Erecto)، ویاگرا (Viagra)، سیالیس (Cialis) و لویترا (Leviytra) هستند که به بالا بردن گردش خون در آلت‌تناسلی کمک می‌کنند.

باید بدانید که حتی در سنین بالا نیز علت از دست دادن نعوظ ممکن است روانی باشد. دلیل آن ممکن است مثلاً استرس محل کار یا مشکلات روابط باشد.

در اینگونه موارد، مهمترین مسئله این است که نترسید و بهترین راهکار را برای مشکلتان پیدا کنید، سعی کنید درک کنید که افراد بسیار زیادی مشکل شما را دارند و درمان‌های موثری برای آن وجود دارد.

موضوعات مرتبط: مساعل زناشویی ، سلامت ، بهداشت اقایان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:از دست دادن نعوظ حین رابطه‌جنسی,نعوظ,ازدست دادن نعوظ, | 17:4 | نویسنده : حامد |

11اثر منفی که روابط عاشقانه می‌تواند بر سلامتی‌تان بگذارد

چطور نامزد یا همسرتان می‌تواند بر همه چیز زندگی شما از خوابتان تا فشارخونتان اثر بگذارد

آیا وضعیت رابطه احساسی شما می‌تواند بر سلامت عمومی‌تان تاثیر داشته باشد؟ کمی پیچیده است. تحقیقات نشان می‌دهد که یک شریک زندگی قوی می‌تواند به ما کمک کند دربرابر بیماری‌های مقاومت کنیم، عادت‌های سالم‌تری را برای زندگی انتخاب کنیم و یا حتی طولانی‌تر زندگی کنیم. از طرف دیگر، روابط سخت و پرمشکل استرس را وارد زندگی‌مان می‌کنند و سیستم ایمنی بدنمان را ضعیف می‌کنند.

خواه رفتارهایی باشد که در مقابل هم نشان می‌دهیم،خواه عادت‌هایی که به همدیگر منتقل می‌کنیم، عوامل مختلفی از رابطه‌مان می‌تواند بر سلامت ما اثر داشه باشد. بنابراین اگر شما هم ازدواج کرده‌اید یا در یک رابطه جدی هستید، دقت کنید که پیوند عاشقانه شما به این ۱۱ طریق ممکن است بر جسم و فکرتان اثر بگذارد.

۱. سطح استرس


نزدیکی جسمی منظم استرس را کاهش داده و سلامت را ارتقا می‌بخشد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید، مشخص شد که زوج هایی رابطه‌جنسی منظم داشتند، از نظر فکری سالم‌تر بوده و رضایت بیشتری از رابطه خود و زندگیشان به طور کل داشته‌اند.

اما رابطه‌جنسی فقط یک جنبه از رابطه احساسی است. و رفتار همسر شما خارج از اتاق‌خواب خیلی راحت می‌تواند سطح استرس شما را بالا ببرد. مشاجرات بر سر بچه‌ها، اختلاف بر سر مسائل مالی یا حتی سوالاتی ساده مثل چه کسی کدام کار خانه را انجام دهد همه می‌توانند موجب بالا رفتن استرس شوند.

۲. هورمون‌های شادی‌بخش

رابطه‌جنسی تنها را تماس جسمی نیست که استرس را پایین می‌آورد و سلامت را بهبود می‌بخشد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۴ بر روی ۳۸ زوج در دانشگاه کارولینای شمالی انجام گرفت، محققین دریافتند که هم زنان و هم مردان بعد از در آغوش کشیدن همدیگر، مقدار بالاتری هورمون اکسی‌توسین (هورمونی که استرس را کاهش داده و روحیه را بهتر می‌کند) دارند. همچنین خانم‌ها بعد از در آغوش کشیدن، فشارخون پایین‌تر و سطح هورمون استرس کورتیزول کمتری داشتند.

این رفتارها که نشانه توجه هستند، اهمیت بسیاری دارند: تماس روی بازوها، گرفتن دست‌ها یا دست گذاشتن روی شانه‌های همدیگر شاید فقط چند لحظه طول بکشد اما می‌تواند هورمون‌هایی که به غلبه بر استرس و اضطراب به شما کمک می‌کنند را تحریک کند.

۳. مشکلات خواب

خوابیدن کنار کسی که دوستش دارید و اعتماد می‌تواند به شما کمک کند به خوبی استراحت کرده و خوابی فوق‌العاده داشته باشید. البته یک استثنای مهم این قانون این است که همسرتان نگذارد که بخوابید--مثلاً با خروپف کردن یا زیاد تکان خوردن در خواب. در یک آمارگیری که در سال ۲۰۰۵ انجام گرفت، کسانیکه همسرشان دچار بی‌خوابی است بیشتر دچار خستگی در طول روز و خواب بی‌کیفیت می‌شوند.

روابط می‌تواند از راه‌های غیرمستقیم‌تر هم بر خواب شما اثر بگذارند. تحقیقات نشان می‌دهد که ناامنی یا اختلاف در رابطه با بی‌کیفیت و ضعیف شدن خواب در ارتباط است--و بدتر اینکه، مشکلات خواب موجب تشدید مشکل در روابط احساسی می‌شود و یک چرخه شوم و باطل ایجاد می‌کند.

۴. اضطراب

مشکلات رابطه احساسی هر کسی را ناراحت می‌کند اما در بعضی موارد می‌تواند منجر به اضطراب شدیدی نیز شود. تحقیقات مختلفی رابطه بین مشکلات زناشویی و افزایش خطر مشکلاتی نظیر اختلال منتشر و اضطراب اجتماعی را تایید کرده‌اند.

حل این رابطه می‌تواند بسیار دشوار باشد زیرا خود اضطراب موجب ایجاد مشکل در رابطه احساسی می‌شود (و نه فقط برعکس آن). بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که ازدواج می‌تواند درمقابل اضطراب از شما محافظت کند. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ بر روی ۳۵۰۰۰ فرد در ۱۵ کشور مختلف انجام گرفت، افرادیکه ازدواج کرده بودند، کمتر دچار اضطراب و اختلالات فکری می‌شدند.

۵. افسردگی


افسردگی و اضطراب معمولاً در کنار هم هستند، ازاینرو عاقلانه است که روابط بتواند به طرقی پیچیده بر افسردگی تاثیر داشته باشد. از طرف دیگر، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روابط طولانی‌مدت--به‌ویژه ازدواج--می‌تواند علائم را در افرادیکه سابقه افسردگی دارند کاهش دهد.

از طرف دیگر، رابطه‌های ناسالم به طور قابل‌توجهی احتمال بروز افسردگی بالینی را بالا می‌برند. در یک تحقیق کوچک ولی موثق، زنان، صرفنظر از سابقه افسردگی خانوادگی یا شخصی‌شان، درصورت خیانت شوهرشان یا بر هم خوردن ازدواجشان، شش برابر بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند.

۶. مصرف الکل

همسران ما نقش بسیار مهمی در میزان مصرف الکل ما دارند. در یک تحقیق که روی بیشتر از ۶۰۰ زوج طی چهار سال اول ازدواجشان انجام گرفته بود، مشخص شد که عادات مصرف الکل افراد آینه مصرف همسرشان است؛ اگر همسرشان فردی با مصرف بالای الکل باشد، آنها هم احتمال بیشتری برای مصرف بیشتر الکل دارند.

همچنین درست است که اختلافات رابطه و فقدان نزدیکی می‌تواند افراد را به سمت الکل بکشاند. تحقیقات نشان می‌دهد که هم مردان و هم زنان در پاسخ به مشکلات زناشویی خود، الکل بیشتری مصرف می‌کنند و مصرف بالای الکل در مقابل می‌تواند موجب وخیم‌تر شدن این مشکلات شود.

۷. فشارخون

رژیم‌غذایی، عادات ورزش کردن و سطح استرس همه می‌توانند بر فشارخون افراد تاثیر بگذارند، پس خیلی جای تعجب نیست که رابطه احساسی شما هم بتواند چنین نقشی داشته باشد.

در یک تحقیق بسیار موثق، محققان دریافتند که افراد در ازدواج‌های موفق، فشارخون پایین‌تری نسبت به همتایان مجرد خود داشته‌اند. اما افرادیکه ازدواجشان ناموفق بودن فشارخون بالاتری نسبت به مجرد‌ها داشتند.

بودن در یک رابطه ناسالم موجب می‌شود بدنتان هورمون استرس تولید کند و قلبتان تندتر بزند. و این عوامل می‌تواند به مرور زمان موجب بالا رفتن فشارخون شود.

۸. سلامت قلب

رابطه بین روابط و سلامت قلبی-عروقی فراتر از فشارخون است. تحقیقات به طور مداوم گزارش کرده‌اند که ازدواج می‌تواند خطر حمله قلبی را پایین آورده و فرد بعد از عمل قلب نتیجه بهتری خواهد داشت.

چه چیزی این را توضیح می‌دهد؟ استرس و سایر عوامل بیولوژیکی (ازجمله فشارخون) درگیر هستند اما حمایت احساسی و قابل‌لمسی که زوج‌ها برای هم فراهم می‌کنند هم نقش دارد. رفتارهایی که نشن توجه فرد است--تماس‌های محبت‌آمیز، رفتارهای باملاحظه--واقعاً در ریکاوری افراد تاثیر دارد.

۹. بهبودی از سرطان

در تحقیقات مختلف و متعدد مشخص شده است که ازدواج‌های موفق بر میزان بهبودی و درمان سرطان، ازجمله سرطان پروستات، ریه و روده، تاثیر می‌گذارد. در یک تحقیق بزرگ که در سال ۲۰۰۹ بر روی 3.8 میلیون بیمار سرطانی انجام گرفت، ۵۸ درصد از افراد متاهل بعد از تشخیص سرطان توانستند تا ۱۰ سال زندگی کنند، درمقایسه این آمار برای افراد مجرد که ۵۲٪  و افراد مطلقه ۴۶٪ و افراد بیوه ۴۱٪ بوده است.

این آمار برای افرادیکه از همسرانشان جدا شده بودند از همه بدتر بوده و ۳۱٪ می‌باشد. براساس یافته‌های تحقیقات، تنهایی و استرس غیرقابل‌انتظار جدایی می‌تواند تاثیر منفی بر قدرت ایمنی بدن داشته باشد.

۱۰. توجه به سلامتی


بااینکه گاهی ممکن است آزاردهنده به نظر برسد اما مراقبت همسر و توجه‌های روزانه او--چه اشاره به علائم نگران‌کننده سلامتی شما باشد یا یادآوری ساعت مصرف داروهایتان--سبک زندگی سالم‌تری برای شما ایجاد می‌کند. در یک تحقیق کانادایی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، مشخص شد که مردان متاهل که دچار درد سینه بودند، بسیار زودتر از همتایان مجرد خود به بیمارستان رفته‌اند.

افرادیکه در روابط سالم هستند واقعاً مراقب همدیگرند و به همین علت الزام بیشتری برای مراقبت از خودشان احساس می‌کنند.

۱۱. شکستن دل


فقط رابطه کنونی‌تان‌ نیست که بر سلامتی شما تاثیر دارد، روابط گذشته‌تان هم موثر هستند--به‌ویژه آنهایی که موجب آسیب به احساساتتان شده باشد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، محققان دانشگاه کلمبیا دریافتند که فکر کردن به افرادیکه در گذشته‌تان بوده‌اند می‌تواند تاثیر مشابه با درد جسمی بر روی مغز داشته باشد.

همچنین برهم خوردن روابط می‌تواند منجر به مشکلی به نام سندرم قلب شکسته شود که بزرگ شدن موقت قلب (با علائمی شبیه به حمله قلبی) است که با استرس جسمی و احساسی زیاد ایجاد می‌شود. زنان یائسه بیشتر در معرض تجربه این سندرم هستند اما تحقیقات نشان می‌دهد که این مشکل می‌تواند مردان و زنان جوان‌تر را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

موضوعات مرتبط: مساعل زناشویی ، خانواده ، تندرستی ، سلامت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:افسردگی,اضطراب,فشارخون,روابط عاشقانه, | 17:3 | نویسنده : حامد |

۱۲ تغییر کوچک برای سبک‌ زندگی سالم ‌تر

«آنطور که من می‌بینم، شما هر روز یکی از این دو کار را انجام می‌دهید: ایجاد سلامتی یا تولید مریضی در خودتان!» -- آدل داویس (Adelle Davis)

آیا سبک زندگی سالمی دارید؟ لازم نیست برای داشتن زندگی سالم، دونده ماراتن باشید، بوفو و بروکلی بخورید یا ساعت‌ها مدیتیشن کار کنید. سبک‌زندگی سالم یک روند پیش‌رو است که پستی و بلندی‌های خود را دارد اما همیشه به سمت یادگیری بیشتر، داشتن انتخاب‌های بهتر و زندگی هوشمندانه در حرکت است.

اگر هر تغییر کوچک را هدیه‌ای ببینید که به خودتان می‌دهید، برای احترام گذاشتن به جسم، فکر و روحتان، این تغییر کمتر ترسناک و طبیعی‌تر خواهد بود. همانطور که رقصنده مدرن، مرتا گراهام ذکر می‌کند، «بدن لباسی مقدس است.» باید با آن اینگونه رفتار شود.

فقط در یک روز، تغییرات کوچک بسیار زیادی هست که می‌توانید برای دست یافتن به فواید بیشماری که برای سلامتی‌تان دارند امتحانشان کنید.

در زیر به ۱۲ مورد از این تغییرات اشاره می‌کنیم که به زمان و تعهد بسیار کمی نیاز دارند اما پاداش فوق‌العاده‌ای برایتان در بر خواهد داشت.
 
۱. روزتان را با حرکات کششی شروع کنید. ۱۵-۱۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و کمی حرکات کششی انجام دهید. حرکات کششی به شما برای بیدار شدن کمک می‌کند، انرژی بیشتری به شما می‌دهد، انعطاف‌پذیری و هماهنگی بدنتان را بالا برده، به گردش خون در بدن کمک کرده و ریلکس‌تان می‌کند. 

۲. برای کل روز خوب بدنتان را سوخت رسانی کنید. اگر قرار است در روز یک وعده غذای خیلی خوب و سالم بخورید، اجازه بدهید که آن وعده صبحانه باشد. ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، فیبر، پروتئین و مقدار کمی چربی فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما داشته و ساعت‌ها انرژی لازم برای بدنتان را فراهم می‌کند. 

۳. جایی برای چای بگذارید. چای حاوی انبوهی از آنتی‌اکسیدان‌هاست، احتمال بروز حمله قلبی و سکته را در شما کاهش داده، سیستم ایمنی بدنتان را قوی کرده، از شما دربرابر سرطان محافظت می‌کند و سوخت‌وسازتان را هم بالا می‌برد. اگر نمی‌توانید به طور کل مصرف قهوه را کنار بگذارید، فنجان دومتان را به جای آن چای بنوشید، چای سبز سالم‌ترین نوع چای است اما هر نوع چایی برایتان خوب است.

۴. آب یخ بنوشید. برای گرم کردن آب یخ در بدن و رساندن آن به دمای طبیعی بدن، کالری بیشتری می‌سوزانید. اگر روزی ۸ لیوان آب یخ بنوشید، چیزی در حدود ۱۲۳ کالری خواهید سوزاند. ضمن اینکه آب موردنیاز بدنتان هم تامین شده و سموم را از بدنتان دفع می‌کند.

۵. درست نفس بکشید. تنفس عمیق و درست از شکم فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد مثال بهبود گوارش، بالا رفتن کیفیت خون، تقویت عملکرد سیستم عصبی و تنفسی بدن. یاد گرفتن نحوه صحیح نفس کشیدن بسیار راحت است. هر زمان که احساس کردید تندتند یا کند نفس می‌کشید، سریعاً آن را اصلاح کنید.

۶. استرس را کنترل کنید. استرس مداوم و مزمن تاثیرات زیادی بر سلامتی‌تان می‌گذارد. وقتی سیستم عصبی ارادی شما بیش از اندازه فعال باشد، علائم فیزیکی مشاهده خواهید کرد که در درازمدت بیماری‌هایی به دنبال خواهد داشت ازجمله افسردگی، اضطراب، زخم معده، سردرد، ریزش مو و مشکلات قلبی. وقتی در موقعیت استرس‌زایی هستید، به سرعت هر چه تمام‌تر از آن موقعیت بیرون بیایید. درست نفس بکشید، مدیتیشن کنید، ورزش کنید، با کسی حرف بزنید یا به پیاده‌روی بروید. قبل از اینکه استرس بتواند بر سلامتی‌تان اثر بگذارد، سیستم عصبی‌تان را آرام کنید. 

۷. وعده‌های غذایی سبک‌تر و بیشتر داشته باشید. شش وعده غذایی کوچک و سبک به جای سه وعده پرحجم در روز به شما کمک می‌کند گرسنگی‌تان را کنترل کرده و وزنتان را تنظیم کنید. بهتر است به جای بشقاب غذاخوری، از بشقاب سالاد استفاده کنید تا بهتر بتوانید میزان غذای مصرفی‌تان را کنترل کنید. این روش به شما کمک می‌کند از گرسنگی جلوگیری کرده و با پرخوری مقابله کنید. 

۸. دو خوب اضافه کنید و دو بد کم کنید. دو ماده‌غذایی که می‌دانید برایتان بد است را انتخاب کرده و آنها را از موادغذایی مصرفی‌تان حذف کنید. این کار را برای یک روز امتحان کنید و بعد دوباره در همان هفته یک روز دیگر نیز این کار را تکرار کنید. افزایش مصرف سبزیجات و کاهش مصرف موادغذایی سفید (نان، برنج، پاستا، شیرینی و امثال آن) راهی بسیار عالی برای کاهش وزن و افزودن موادمغذی به بدن است.

۹. سر کار روی صندلی‌تان بی‌قرار باشید. ضرب گرفتن با پاها، تکان دادن ران‌ها و هر حرکت ناآرام دیگر ، برحسب وزن و سنتان، چیزی درحدود ۱۲۰ کالری در ساعت می‌سوزاند. به جای اینکه ساکن و آرام بنشینید، قسمتی از بدنتان را تکان دهید و حین کار وزن کم کنید.

۱۰. یک کم تحرک بسیار موثر است. حتی اگر اینقدر انگیزه ندارید که یک برنامه ورزشی را شروع کنید، چند تمرین کوتاه اما قوی در طول روز انجام دهید. از پله‌ها استفاده کنید، پیاده‌روی کنید، با سرعت بیشتری خانه را تمیز کنید یا برقصید. یک کم ورزش هم از ورزش نکردن بهتر است. کالری می‌سوزاند و انگیزه می‌دهد که مدت طولانی‌تری ورزش کنید.

۱۱. با همسرتان رابطه‌جنسی داشته باشید. رابطه‌جنسی منظم فواید بسیار عالی برای سلامتی دارد. استرس را آزاد کرده، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کرده، ۸۵ کالری یا بیشتر می‌سوزاند (هر ۳۰ دقیقه)، سلامت قلبی-عروقی‌تان را تقویت می‌کند، درد را کاهش می‌دهد، احتمال بروز سرطان پروستات را کاهش می‌دهد و خوابتان را بهتر می‌کند. 

۱۲. زودتر بخوابید. افراد بزرگسال به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند. خواب کافی استرس را کاهش می‌دهد، به سالم نگه داشتن قلبتان کمک می‌کند، التهاب را کم می‌کند، در طول روز هوشیارترتان می‌کند، به پایین آوردن وزنتان کمک می‌کند و احتمال بروز افسردگی را کاهش می‌دهد. با خواب خوب، احساس بهتری خواهید داشت، بهتر فکر خواهید کرد و زیباتر به نظر خواهید رسید.
 
اینها راه‌هایی ساده اما تاثیرگذار هستند که برنامه زندگی شما را بر هم نزده و در عین حال برایتان بسیار فایده‌بخش خواهد بود. اگر امروز توانستید این کارها را انجام دهید، حتماً فردا هم می‌توانید؛ روزهای بعد از آن هم همینطور. ایجاد یک سبک‌زندگی سالم نیاز به پشتکار و ثبات قدم دارد.

اگر فقط همین فعالیت‌ها را انجام دهید، ۵۰۰ کالری خواهید سوزاند، چندین ماده‌غذایی سالم را به رژیم غذایی‌تان افزوده، چند ماده‌غذایی بد را حذف کرده، سلامت عمومی‌تان را تقویت کرده، رابطه‌جنسی بهتری داشته و بهتر خواهید خوابید. 
 

موضوعات مرتبط: خانواده ، تندرستی ، سلامت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:تغییر کوچک برای سبک‌ زندگی سالم ‌تر,زندگی سالم,تندرستی, | 17:0 | نویسنده : حامد |

لایه‌ برداری پوست، رمز داشتن پوستی نرم و شفاف

تصور می‌کنید که محصولات لایه‌بردار فقط دروغ‌های تبلیغاتی هستند؟ متخصصین پوست می‌گویند این محصولات واقعاً برای داشتن پوستی سالم و درخشان کمکتان می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توانید بهترین استفاده را از محصولات لایه‌بردار پوست داشته باشید، با ما همراه باشید.

طبقات بخش زیبایی داروخانه‌ها مملو از محصولاتی است که ادعا دارند پوست را لایه‌برداری می‌کنند اما خانم‌های زیادی طریقه و زمان استفاده از آنها را نمی‌دانند یا اصلاً نمی‌دانند این محصولات واقعاً با پوستشان چه می‌کند.

اینطور به نظر می‌رسد که این محصولات رمز داشتن پوستی صاف و درخشان هستند؛ مخصوصاً با بالاتر رفتن سن.

به این دلیل لایه‌برداری پوست موثر است: سطح بیرونی پوست (اپیدرم) لایه‌هایی است که از سلول‌های مرده تشکیل می‌شود. بعد از حدود چهار هفته، این سلول‌ها از زیر اپیدرم به سطح آن منتقل می‌شوند که از آنجا می‌ریزند و پوستی جدید و شاداب‌تر از زیر آن پدیدار می‌شود.

اما وقتی سنمان بالاتر می‌رود، توانایی بدنمان برای انداختن سلول‌های مرده کندتر می‌شود و این باعث می‌شود پوست تیره و کدر دیده شود. به همین دلیل است که بچه‌ها پوستی به مراتب درخشان‌تر از بزرگسال‌ها دارند. 

لایه‌برداری با برداشتن لایه بیرونی پوست، روند پوست‌اندازی را سریع‌تر می‌کند. اما انجام زیاد از حد آن یا استفاده از محصلات نامناسب ممکن است موجب آسیب دیدن یا خشکی پوست شود. 

پس از کجا می‌توانید مطمئن باشید پوستتان را اشتباهی لایه‌برداری نمی‌کنید؟ در این مقاله باید و نبایدهای آن را از زبان متخصصین پوست برایتان عنوان می‌کنیم.
 
بدانید لایه‌برداری برای پوستتان چه می‌کند

لایه‌برداری ملایم چیزی بیشتر از صورتی شدن پوست و نرم شدن آن در بر دارد. 

با گذشت زمان، لایه‌برداری منظم به طور قابل‌ملاحظه‌ای منافذ پوست را کاهش داده و سطح پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر می‌کند.
پدیدار شدن سلول‌های تازه، بافت پوست را یکدست‌تر هم می‌کند و منافذ را می‌پوشاند. همچنین رنگدانه‌ها و خطوط روی پوست را کمرنگ‌تر می‌کند زیرا پوست آفتاب‌خورده و تغییررنگ‌دانه را از بین می‌برد.

لایه‌برداری پوست همچنین نفوذ یافتن سایر محصولات پوستی را نیز بهتر می‌کند--محصولاتی که برای رطوبت‌بخشی یا از بین بردن چروک، جوش یا تغییر رنگ پوست استفاده می‌شوند. همچنین باعث می‌شود اتوبرنزها بهتر روی پوست نشسته و دوام طولانی‌تری داشته باشد.

تصور نکنید همه لایه‌بردارها یکجور هستند!

لایه‌بردارها دو دسته هستند: لایه‌بردارهای فیزیکی و شیمیایی. برای تشخیص تفاوت آنها، یک سینک ظرفشویی پر از ظروف و قابلمه‌های کثیف را تجسم کنید. هم اسکاچ و هم مایع ظرفشویی آنها را تمیز می‌کند اما به طرق مختلف. در لایه‌بردارهای فیزیکی (که لایه‌بردارهای مکانیکی هم نامیده می‌شوند)  برای برداشتن پوست مرده از مواد دانه‌دار استفاده می‌کنند.

لایه‌بردارهای شیمیایی یا مایع، از یک اسید ملایم برای حل کردن چسبی که سلول‌های مرده را به سطح پوست می‌چسباند استفاده می‌کند. این اسیدها شامل اسید بتا هیدروکسی (که سالیسیلیک یکی از آنهاست) و اسید آلفا هیدروکسی مثل گلیکولیک و لاکتیک می‌باشند.

کدامیک برای شما بهتر است؟ به نوع پوست شما بستگی دارد.

اگر پوستی شدیداً خشک، حساس یا مستعد جوش دارید، از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید زیرا لایه‌بردارهای مکانیکی ممکن است موجب ملتهب شدن یا اذیت شدن پوستتان شوند.

اسید سالیسیلیک برای آنهایی که جوش می‌زنند بسیار عالی است زیرا لایه سطحی پوست را از سلول‌های مرده پاک کرده و باکتری‌هایی که موجب پدید آمدن جوش می‌شوند را از بین می‌برد.

و نوع پوستتان هر چه که باشد، سعی کنید لایه‌بردارهای فیزیکی را همراه با دانه میوه‌ای فقط روی بدنتان استفاده کنید نه صورتتان. شاید چون فکر می‌کنید با مواد طبیعی درست شده‌اند سالم هستند اما ممکن است با لبه‌های تیز و خشنی که دارند پوست‌های نازک را پاره کنند و موجب جوش یا سایر مشکلات پوستی شوند. 

باید بدانید چه زمان نیاز به لایه‌برداری دارید

همه انواع پوست‌ها می‌توانند از یک لایه‌برداری خوب فایده ببرند. 

معمولاً به همه افراد، صرفنظر از نوع پوست و میزان حساس بودن پوستشان را جوش زدنشان، توصیه می‌شود که برای جوان و درخشان کردن پوست خود از لایه‌برداری استفاده کنند.

اما اینکه چند وقت یکبار این عمل انجام شود به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوستی چرب دارید، حداقل هفته‌ای یکبار اینکار را انجام دهید.

خانم‌هایی که پوستی خشک‌تر و حساس‌تر دارند فقط یک هفته تا دو هفته یکبار برایشان کافی است.

قسمت‌هایی از بدن مثل زانوها، آرنج‌ها، قوزک و کف پا را می‌توان یک روز در میان لایه‌برداری کرد. دلیل آن این است که پوست این نواحی بدن ضخیم‌تر است و تحمل بیشتری دارد. علاوه بر اینکه سلول‌های مرده و خشک بیشتر در این نواحی جمع می‌شوند.

اما اگر دچار یک عفونت فعال، تاول تبخالی، آفتاب‌سوختگی، پوست شدیداً خشک، قرمزی یا التهاب پوست هستید، از لایه‌برداری اجتناب کنید. اجازه بدهید ابتدا پوستتان درمان شود زیرا لایه‌برداری وضعیت آن را وخیم‌تر می‌کند.

 
بااینکه کمی لایه‌برداری تغییر شگرفی در صورتتان ایجاد خواهد کرد اما لایه‌برداری بیش از اندازه موجب تشدید آکنه و جوش و بیشتر شدن خشکی پوست می‌شود.

دلیل آن این است که سلول‌های مرده سطح پوست رطوبت نگه داشته، بنابراین برداشتن مداوم این لایه محافظ از مرطوب ماندن آن جلوگیری می‌کند. اگر پوست بعد از لایه‌برداری خونریزی کرد یا احساس سوزش داشت یعنی بیش از اندازه لایه‌برداری کرده‌اید. این نشانه آن است که لایه بیرونی پوست را نیز کنده‌اید.

یک مشکل متداول دیگر: استفاده از چندین محصول لایه‌برداری به طور همزمان. این اشتباه به کرات انجام می‌شود. چند بار شده است که صورتتان را با یک لایه‌بردار فیزیکی شسته‌اید و بعد یک لایه‌بردار شیمیایی روی آن زده‌اید؟

بدانید چطور لایه‌برداری کنید

تقریباً همه قسمت‌های بدن قابل لایه‌برداری هستند اما نکاتی برای موثرتر انجام دادن آن وجود دارد. 

برای لایه‌برداری صورت، از دستی سبک استفاده کرده و لایه‌بردار را حتماً روی پوست مرطوب بزنید -- روی پوست خشک موجب سایش زیاد می‌شود.

لب‌هایتان را برای برداشتن پوسته‌های خشک و افزایش گردش خون، با استفاده از یک مسواک، لیف حمام یا لایه‌برداری که برای لب ساخته شده است لایه‌برداری کنید.

بقیه بدنتان را سه بار در هفته قبل از اینکه زیر دوش بروید برس خشک بکشید. برای این منظور از یک برس با موهای طبیعی، لیف اسفنجی یا دستکش لیفی استفاده کنید. 

از پاهایتان شروع کنید و حرکاتتان نرم، دایره‌ای و بر خلاف حرکت عقربه‌های ساعت باشد. بعد بالاتر به سمت ران‌هایتان و میان‌تنه، سینه‌ و بازوها بالا بیایید.
تصور نکنید که حتماً باید از محصولات گران استفاده کنید.

لایه‌بردارهای فیزیکی و شیمیایی در محدوده قسمت‌های مختلفی در بازار و داروخانه‌ها موجود است.

درواقع، ممکن است اصلاً همه مواد موردنیاز برای ساختن یک لایه‌بردار خوب را خودتان در خانه داشته باشید.

شوربای جو دو سر (oatmeal) یکی از بهترین مواد برای لایه‌برداری است زیرا به نرمی لایه بیرونی پوست را برمی‌دارد. برای همه نوع پوست خوب است، حتی پوست‌های مستعد جوش و پوست‌های حساس.

در زیر به دو روش برای ساخت لایه‌بردار اشاره می‌کنیم:

لایه‌بردار جو دوسر و آلوئه‌ورا

•  نصف فنجان جو دو سر خام
• یک چهارم فنجان عسل طبیعی
• یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون
• یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا
• ۲ قاشق چای‌خوری آب

ابتدا همه مواد را در یک کاسه کوچک خوب مخلوط کنید. سپس به آرامی در حرکت‌های دایره‌ای حدود یک دقیقه روی صورت و گردنتان بمالید. بعد با آب ولرم شیر شسته و با یک لیف نرم و مرطوب روی آن بمالید.

در آخر کار با آب سرد بشویید تا همه منافذ پوست بسته و خشک شود.

لایه‌بردار جو دوسر و نمک

• نصف فنجان نمک دریایی
• یک چهارم فنجان جو دو سر خام
• ۶ قاشق غذاخوری روغن بذرکتان
• ۸ قطره روغن گل شمعدانی

ابتدا همه مواد را در یک کاسه کوچک خوب مخلوط کنید. سپس به مدت چند دقیقه در حمام روی بدنتان ماساژ دهید. در آخر با آب سرد دوش بگیرید و پوستتان را خشک کنید.

بعد از لایه‌برداری از پوستتان مراقبت کنید

به این دلیل که لایه‌برداری باعث می‌شود محصولات پوستی دیگر بهتر به پوست نفوذ کند، مراقب لوسیون‌ها و کرم‌هایی که بعد از آن استفاده می‌کنید باشید.

اگر بعد از لایه‌برداری پوستتان نسبت به آنها خیلی حساس شد، در روزهایی از این محصولات استفاده کنید که پوستتان را لایه‌برداری نکرده‌اید.

اگر پوستتان خشک است، بلافاصله بعد از لایه‌برداری روی پوستتان نرم‌کننده بزنید تا خوب جذب پوست شود.

اگر می‌خواهید بیرون بروید، باید بدانید که پوستی که تازه لایه‌برداری شده در برابر آفتاب حساس‌تر است زیرا با برداشتن لایه بیرونی اپیدرم، احتمال تخریب ناشی از آفتاب و آفتاب‌سوختگی بیشتر می‌شود.

حتماً از ضدآفتابی استفاده کنید که دربرابر اشعه فرابنفش A و B محافظت کند.

موضوعات مرتبط: تندرستی ، سلامت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:لایه‌ برداری پوست,رمز داشتن پوستی نرم و شفاف,مو,زیبایی,سلامتی پوست, | 16:58 | نویسنده : حامد |

12فایده اعجاب‌انگیز خواب برای سلامتی

خواب باعث می‌شود حالتان بهتر شود اما اهمیت آن بسیار فراتر از تقویت روحیه یا از بین بردن پف زیرچشم است. خواب کافی بخش مهمی از یک زندگی سالم است و می‌تواند برای قلب، وزن، ذهن و خیلی چیزهای دیگر مفید باشد.

در زیر به بخشی از فواید خواب اشاره می‌کنیم.
 
تقویت حافظه

خیلی عجیب است اما ذهن شما موقع خواب بسیار مشغول است. شما می‌توانید در طول خواب حافظه‌تان را تقویت کرده یا مهارت‌هایی که در بیداری یاد گرفته‌اید را تمرین کنید.

دکتر راپوپورت، استادیار مرکز پزشکی NYU Langone می‌گوید، «اگر سعی دارید چیزی یاد بگیرید، چه جسمی چه فکری، با تمرین تا حدی در آن پیشرفت می‌کنید، اما در خواب اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود آن را بهتر یاد بگیرید.»

به عبارت دیگر، اگر سعی دارید چیز تازه‌ای یاد بگیرید--چه یک زبان جدید باشد یا حتی بازی تنیس--بعد از خوابیدن آن را بهتر یاد می‌گیرید.

عمر بیشتر

خواب زیاد یا خواب کم هر دو با کوتاه شدن عمر در ارتباط هستند --هرچند علت و معلول آن هنوز مشخص نیست (بیماری‌ها هم می‌توانند بر الگوی خواب اثر بگذارند).

در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ بر روی خانم‌های بین ۵۰ تا ۷۹ سال انجام گرفت مشخص شد که آنهایی که کمتر از ۵ ساعت یا بیشتر از ۶ و نیم ساعت در شبانه‌روز می‌خوابیدند، دچار مرگ بیشتری شدند.

ارتقای کیفیت زندگی

خیلی چیزهایی که نادیده‌شان می‌گیریم تحت‌تاثیر خواب هستند. کاملاً واضح است که اگر خواب بهتری داشته باشید، مطمئناً می‌توانید بهتر زندگی کنید. 

فرونشاندن التهاب

تورم با بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، آرتروز و پیری زودرس در ارتباط است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادیکه کمتر می‌خوابند --۶ ساعت یا کمتر در شب-- سطح پروتئین‌های التهابی خونشان بالاتر از سایرین است.

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۰  مشخص شد که پروتئین C-reactive که با خطر حمله قلبی در ارتباط است، در افرادیکه شش ساعت یا کمتر می‌خوابند، بالاتر است.

فشارخون و التهاب در افرادیکه دچار آپنه خواب یا بی‌خوابی هستند، با درمان اختلال خواب بهتر می‌شود.

تقویت خلاقیت

قبل از اینکه بوم نقاشی و رنگ‌هایتان را بردارید و مشغول شوید یا کاغذ و قلم بردارید، خوب بخوابید.

علاوه بر جمع کردن حافظه یا قوی کردن آن، به نظر می‌رسد که مغزتان آنها را دوباره مرتب و ساختاربندی می‌کند که درنتیجه آن خلاقیت بیشتری خواهید داشت.

محققان دانشگاه هاروارد در دانشکده بوستون دریافته‌اند که افراد در طول خواب ترکیبات احساسی یک خاطره را قوی‌تر می‌کنند که این منجر به تحریک فرایند خلاقیت می‌شود.

ارتقای عملکرد ورزشی

اگر ورزشکار هستید، یک راه برای ارتقای عملکردتان وجود دارد: خوابیدن.

در یک تحقیق که در دانشگاه استانفورد بر روی فوتبالیست‌هایی انجام گرفت که سعی کردند به مدت هفت تا هشت هفته،  حداقل ۱۰ ساعت در شب بخوابند، مشخص شد که زمان دویدن آنها افزایش یافته، در روز دچار خستگی کمتری شده و استقامتشان نیز بالاتر رفته است.

نتایح این تحقیق یافته‌های تحقیقات قبلی که بر روی بازیکنان تنیس و شناگران انجام شده بود را تایید کرد.

بالا رفتن نمرات

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت، بچه‌های بین ۱۰ تا ۱۶ سالی که دچار مشکل تنفس حین خواب بودند، مشکلاتی مثل خروپف، آپنه خواب و سایر انواع مشکلات بر هم خوردن تنفس موقع خواب، بیشتر دچار مشکلات توجه و یادگیری می‌شوند.

در یک تحقیق دیگر نیز مشخص شد که دانشجویانی که به اندازه کافی نمی‌خوابیدند هم نمرات کمتری نسبت به آنها که خواب کافی داشتند، کسب می‌کردند.

افزایش توجه

کمبود خواب می‌تواند منجر به علائم شبه ADHD در کودکان شود.

کودکان مثل بزرگسالان به کم‌خوابی واکنش نمی‌دهند، آنها برعکس بزرگسالان که با کم‌خوابی، خواب‌آلود و بی‌حوصله می‌شوند، شدیداً فعال و هایپراکتیو می‌شوند.

در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت مشخص شد که بچه‌های بین ۷ تا ۸ ساله‌ای که کمتر از ۸ ساعت در شب می‌خوابیدند، به احتمال بیشتری دچار هایپراکتیویتی، بی‌توجهی و تحریک‌پذیری می‌شوند.

وزن سالم

اگر به فکر رژیم‌ گرفتن هستید، شاید بد نباشد برنامه‌خوابتان را هم نگاهی بیندازید.

محققان دانشگاه شیکاگو دریافته‌اند که کسانیکه رژیم می‌گیرند، اگر خواب خواب کافی داشت باشند، چربی بیشتری نسبت به آنهایی که دچار کمبود خواب هستند کم می‌کنند -- ۵۶٪ از کاهش وزنشان به نسبت کسانیکه کمبود خواب دارند که بیشتر حجم عضله خود را از دست می‌دهند.
این افراد حتی با خواب کافی احساس گرسنگی کمتری نیز در طول روز داشتند.

خواب و متابولیسم توسط یک بخش یکسان در مغز هدایت و کنترل می‌شوند. وقتی خواب‌آلود هستید، بعضی هورمون‌ها در خونتان بالا می‌روند و این هورمون‌ها اشتهایتان را افزایش می‌دهند.

کاهش استرس

وقتی صحبت از سلامتی به میان می‌آید، خواب و استرس شدیداً با هم در ارتباط هستند و هر دو می‌توانند بر سلامت قلبی-عروقی شما اثر بگذارند.
خواب می‌تواند سطح استرس بدن را کاهش دهد و به این روش افراد می‌توانند کنترل بهتری بر فشارخونشان داشته باشند. همچنین گفته می‌شود که خواب بر سطح کلسترول بدن نیز اثر داشته که نقش مهمی در سلامت قلبی دارد.

جلوگیری از تصادف

براساس گزارشات و آمار تصادفات، خواب‌آلودگی بالاترین میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادف را به دنبال دارد.
بی‌خوابی علاوه بر اینکه مشکلی شخصی است، می‌تواند هزینه گزافی هم برای جامعه ایجاد کند. بی‌خوابی و خواب‌آلودگی بر زمان واکنش‌دهی و تصمیم‌گیری اثر می‌گذارد.

نداشتن خواب کافی فقط برای یک شب درست مثل نوشیدن الکل می‌تواند بر توانایی رانندگی شما اثر بگذارد.

از بین بردن افسردگی

خوب خوابیدن فواید بسیار بالاتری برای سلامتی ما دارد تا جلوگیری از آسیب‌پذیری. 

کمبود خواب می‌تواند با افسردگی در ارتباط باشد. یک خواب خوب و کافی در شب می‌تواند به یک فرد عصبی کمک کند اضطراب خود را کاهش دهد. با خواب خوب می‌توانید ثبات احساسی خود را افزایش دهید.

اگر احساس می‌کنید فشار کاری طول هفته موجب اضطراب یا بی‌قراری‌تان شده است، خوابیدن در آخرهفته شاید نتواند آن را از بین ببرد. باید در الگوی خواب خود ایجاد تعادل کنید.
 
همه کارهایی که می‌دانید می‌تواند روی خوابتان اثر منفی داشته باشد، مثل مصرف کافئین قبل از خواب، را کنترل کنید، اتاقتان را هم تاریک، با هوای مطلوب نگه دارید، از دیدن فیلم‌های ترسناک خودداری کنید و قبل از خواب با برنامه کاری فردایتان سروکله نزنید، تا بتوانید خوابی خوب، راحت و باکیفیت داشته باشید.

موضوعات مرتبط: تندرستی ، سلامت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:فایده اعجاب‌انگیز خواب برای سلامتی,خوابیدن,سلامتی, | 16:45 | نویسنده : حامد |
ايا اقايون هم يائسه مي شوند

آندروپوز یا یائسگی در مردان یک فرآیند طبی سالمندی و یک موقعیت فیزیکی شبیه یائسگی در زنان است که در سن 45 سالگی به بعد بروز می ‌کند.



در این فرآیند سطح هورمون تستسترون که یکی از اصلی ‌ترین هورمون ‌های مردانه (آندروژن ‌ها) است به طور پیوسته کاهش می ‌یابد و مرد علایمی‌ نظیر گرگرفتگی، افسردگی و تغییرات خلق و خوی را تجربه می‌ کند.



علاوه بر فرآیند طبیعی سالخوردگی و افزایش سن عواملی نظیر برخی از بیماری‌ های قلبی، استفاده طولانی مدت از برخی داروها، افسردگی، چاقی که بر تولید هورمون تستسترون تاثیر دارند می ‌توانند آغاز کننده زودرس آندروپوز باشند.



در تاریخ پزشکی همواره سخنانی در مورد یائسگی مردان میانسال یافت می ‌شود و اولین بار لفظ آندروپوز توسط اچ هالفورد(1813) و سپس توسط ای وارنر(1930) مطرح گشت و بیان شد تعدادی از مردان یک دروه یائسگی شبیه به آن چه در زنان است با یک شدت کمتر ولی با تداوم بیشتر را تجربه می ‌کنند.



در این زمینه تئوری هایی نظیر تئوری بیولوژیکی و تئوری روانی - اجتماعی مطرح گشت که به ترتیب بیان می ‌دارند که تغییرات فیزیکی در مقدار هورمون‌ های مترشحه بدن نقش دارند و سیستم روانی - اجتماعی و فشارهای روانی ایجاد کننده آندروپوز هستند.



عللی نظیر از دست دادن اشتیاق به کار مانند اخراج از کار، تغییرات ناگهانی در همسر، از دست دادن فرصت‌ های مناسب در زندگی و ناتوانی جسمی‌ اثبات کننده این تئوری‌ هستند.







تفاوت های یائسگی در مردان و زنان:



* یائسگی در زنان به دلیل کاهش تولید هورمون استروژن است در حالی که در مردان به دلیل کاهش تولید هورمون تستسترون است.



* بر خلاف خانم‌ ها، مردان علایم مشخص نظیر کاهش یا قطع قاعدگی ندارند که ورود آن ها را به این مرحله نشان دهد.



* زنان در این دوره باروری خود را به طور کامل از دست می ‌دهند در حالی که مردان هرگز باروری خود را به طور کامل در طی آندروپوز از دست نمی ‌دهند.



* تولید هورمون کم می ‌شود ولی هرگز قطع نمی ‌گردد؛ گر چه ممکن است از میزان موفقیت باروری کاسته شود ولی با تولید اسپرم هم چنان به فرد اجازه داده می‌ شود فرزندان سالمی‌ را حتی در دهه 80 زندگی داشته ‌باشند.







علائم آندروپوز



با افزایش سن و کاهش تدریجی هورمون تستسترون یک سری از تغییرات جسمی‌ و روانی تحت عنوان سندرم پادام (PADAM Partial Androgen Deficit disorder in Ageing Men ) در بدن روی می ‌دهد.



اصلی‌ ترین علامت آندروپوز خستگی و بی حوصلگی است. افسردگی، خشم، افزایش تحریک ‌پذیری و کاهش فعالیت جنسی از بارزترین علایم آن است.



به طوری که 80 درصد مردان، مشکل کاهش تمایلات جنسی دارند. از دیگر علایم می ‌توان به تغییر در اندام ‌ها و کاهش توده ماهیچه‌ ای بدن، گرگرفتگی، کاهش لذت از زندگی، کاهش حافظه و سطح کارآیی، تکرار ادرار به خصوص در شب، یبوست، کاهش قد، ریزش مو و وجود دردهای استخوانی اشاره کرد.


موضوعات مرتبط: تندرستی ، سلامت ، بهداشت اقایان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:ايا اقايون هم يائسه مي شوند,یاعسگی اقایان,سلامتی اقایان, | 16:37 | نویسنده : حامد |
چرا مردها نباید گریه کنند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زندگی احساسی مردان هم به اندازه زنان پیچیده و غنی است اما در اغلب موارد این امر از مردان- و همچنین از زنان – پوشیده باقی می‌ماند.

با اینکه احساسات همیشه از خصوصیات زنانه به شمار می‌رود ، اما مردان هم به اندازه زنان احساساتی می‌شوند و تجربیات عاطفی مشابهی را توصیف می‌کنند. در یک بررسی در رابطه با هوش عاطفی 500 هزار فرد بالغ ، ثابت شد که هوش عاطفی مردان به اندازه زنان است. مطالعاتی که بر روی زوج‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد که مردان هم به اندازه زنان با میزان استرس همسرشان هماهنگ‌اند و به همان اندازه قادر به حمایت از آنها هستند.

مردان و زنان آه می‌کشند ، گریه می‌کنند ، شادی می‌کنند ، خشمگین می‌شوند و داد و فریاد راه می‌اندازند ، اما شیوه پردازش و ابراز احساسات در آنها متفاوت است.
دکتر کلمن، روان‌شناس و نویسنده می‌گوید:
« احساسات در زندگی مردان در پشت سر و در زندگی زنان در پیش رو قرار دارند.» هورمون تستوسترون بر احساسات مردان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود آنها بیشتر به طبقه‌بندی و تفکر منطقی بپردازند. به نظر می‌رسد زنان طبیعتاً با عواطف خود بیشتر در تماس هستند ، در حالی که مردان باید روی این قضیه کار کنند و اگر این کار را بکنند شرایط کاملا برابر می‌شود. آنها دارای روابط شادتر و زندگی سعادتمندانه‌تری خواهند بود.

مغز انسان
چرا بسیاری از مردان از نظر احساسی ضعیف هستند؟
خوب این تقصیر مغزمردانه است. دکتر دیوید پاول، رییس مرکز بین‌المللی مطالعات سلامت می‌گوید: « سیم‌کشی مغز مردان متفاوت است.» او توضیح می‌دهد که ارتباط بین نیم‌کره چپ مغز، جایگاه منطق، و نیم‌کره راست مغز، محل عواطف و احساسات، در زنان قوی‌تر است: «ارتباط بین دو نیم‌کره در زنان شبیه یک بزرگراه است، بنابراین می‌توانند به راحتی بین دو نیم‌کره حرکت کنند. اما در مردان این ارتباط مانند یک کوره راه باریک است که باعث می‌شود دسترسی به احساسات برای ما مردها چندان آسان نباشد.»
این می‌تواند توضیحی برای نتایج 125 مورد مطالعه در فرهنگ‌های مختلف باشد: در این بررسی‌ها مشاهده شد که مردها و پسرها همواره در تفسیر پیام‌های غیرکلامی نهفته در ژست بدن، حالت صورت و لحن صدا دقت کمتری دارند.
هم‌چنین واکنش مردان نسبت به احساسات ضعیف‌تر است و زودتر هم آنها را فراموش می کنند. در آزمایشی که در دانشگاه استانفورد انجام گرفت، عکس‌هایی از صحنه‌های تکان‌دهنده یا ناراحت‌کننده باعث تحریک بخش گسترده‌تری در مغز زنان شد. پس از سه هفته، زنان در مقایسه با مردان جزییات بیشتری از این تصاویر را به خاطر داشتند. به همین صورت محققان گمان می‌کنند که یک زن ممکن است به خاطر بگو مگو یا بی‌اعتتنایی کوچکی که شوهرش مدت‌هاست فراموش کرده هم‌چنان ناراحت و عصبانی باشد.

پسرها در سن یک سالگی در مقایسه با دختران ارتباط چشمی کمتری برقرار می‌کنند و به اشیای متحرک مثل ماشین توجه بیشتری نشان می‌دهند تا چهره انسان‌ها. هم پدرها و هم مادرها با پسران‌شان کمتر در مورد عواطف و احساسات صحبت می‌کنند (به جز خشم)، و دایره لغات ذهن پسرها شامل تعداد کمتری از واژه‌های مربوط به احساسات می‌شود.

در زمین بازی- اگر نه در خانه- پسرها یاد می‌گیرند که جلوی اشک‌شان را بگیرند و ترسی از خود نشان ندهند. چهره آنها، که زمانی به اندازه دختران نشان دهنده احساس‌شان بود، با رسیدن به سنین دبستان جدی تر می‌شود.

در سنین بزرگ‌سالی مردان از کلمات کمتری استفاده می‌کنند و صحبت کردن را حداقل در جمع ابزاری برای بالا بردن موقعیت خود می‌دانند، برعکس خانم‌ها که برای نزدیکی به دیگران با آنها وارد صحبت می‌شوند. مردان حتی هنگام صحبت با دوستان‌شان هم در حال تبادل اطلاعات در مورد خرید ، ورزش، ماشین یا کامپیوتر هستند.

چرا مردان منفجر می‌شوند؟
اگر چه زنان هم به اندازه مردان عصبانی می‌شوند ، اما خشم هم‌چنان یک ویژگی مردانه به حساب می‌آید. دکتر کنث دیلیو کریستین، روان‌شناس و نویسنده می‌گوید: «خشم به این علت به وجود می‌آید که شخص به علت سرکوب کردن احساسات خودش دچار سرخوردگی شدید می‌شود با این وجود این کاری است که مردان انجام می‌دهند، چون می‌ترسند که اگر کمی به احساسات‌شان بها بدهند دیگر کنترل آن از دست‌شان خارج می‌شود. اگر شما همه ابعاد وجودتان را رشد ندهید اگر یاد نگرفته باشید که چه‌طور با احساسات‌تان کنار بیایید، تبدیل به سایه‌ای می‌شوید که فقط بخش کوچکی از شخصیت‌تان را نشان می‌دهد و طولی نمی‌کشد که این بنای سستی که از خود ساخته‌اید فرو می‌ریزد.»

سیمرغ


موضوعات مرتبط: خانواده ، سلامت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:چرا مردها نباید گریه کنند,گریه کردن,گریه مردان,ایامردهاگریه میکنن, | 16:32 | نویسنده : حامد |

دلایل شلی و افتادگی سینه ها :

همانطور که افراد مبتلا خودشان تجربه کرده اند لاغر شدن ، حاملگی و شیردادن و ضعف و شلی پوست به صورت ژنتیکی یا ذاتی میتواند منجر به شل شدن و افتادگی سینه ها شود .

 جراحی ماستوپکسی ( جراحی بالا کشیدن سینه) یک جراحی 1 تا 3 ساعته است  که بهتر است با بیهوشی عمومی انجام شود. گاهی اوقات که همراه با کوچکی سینه ها باشد نیازبه کاربردن پروتز هم هست.جای اسکار عمل در اکثریت موارد به صورت برش دور هاله و برش عمودی زیر هاله است نزدیک به تمام موارد را میشود با همین 2 برش جراحی کرد و نیازبه برش T (عرضی ) در چین زیر سینه نیست . به طور خلاصه مواردی که کاندید ماستوپکسی میباشند میتوان به 4 گروه تقسیم کرد.

  

1) ماستوپکسی( جراحی بالا کشیدن سینه) بدون پروتز :

بافت سینه از نظر حجم و اندازه کافی است ولی پوست اضافه باعث بدفرمی و افتادگی شده است . در اینجا بالاکشیدن بدون استفاده از پروتز کافی است و به هیچ وجه نیاز به استفاده از پروتز نیست ، قراردادن پروتز بنا به درخواست بعضی افراد که میخواهند سینه سفت تری پیدا کنند به نظر اینجانب از نظر پزشکی درست نبوده و بهتر است فرد به همان سینه با قوام طبیعی قناعت کند و از استفاده بی مورد از جسم خارجی ( پروتز ) اجتناب کند در این حالت با برش دور هاله و عمودی زیر هاله ، سینه هابالا کشیده و در حد طبیعی سفت میشوند. با تکنیک های مدرن ماستوپکسی( جراحی بالا کشیدن سینه) سینه بالا کشیده حتی بدون پروتز بسیار جذاب تر از سینه های پروتزی میشود.

 


2)ماستوپکسی همراه با پروتز :

بافت سینه کمتر از حد متناسب با جثه فرد است و سینه ها افتادگی قابل توجه هم دارد . در این صورت سینه ها از همان برش دور هاله و عمودی زیر هاله بالاکشیده میشوند و علاوه بر این قراردادن پروتز هم ضروری است ، در این حالت بهتر است پروتز در زیر عضله قرار گیرد.

 

3) بالاکشیدن سینه ها فقط با پروتز:

 سینه ها افتادگی خفیف ( حداکثر یک سانتی متر ) دارند و حجم سینه ها نسبتا کوچک است . در این صورت بهتر است با قرار دادن پروتز به تنهایی ( البته با تکنیک مخصوص و کمی متمایز از سایر روش های پروتزگذاری ) سینه ها بالا کشیده شود. در این صورت برش 4  تا 5 سانتی متر در زیر سینه کافی است و نیاز به برش دور هاله و عمودی زیر هاله نیست و بدین ترتیب با مخفی بودن جای عمل نتایج بسیار ایده آل است .

 

 

پروتز سینه,جراحی سینه,کوچک کردن سینهجراحی بالا کشیدن سینه

 
4) ماستوپکسی ( جراحی بالا کشیدن سینه) همراه با کوچک کردن سینه:

علاوه بر افتادگی، بزرگی سینه ها هم وجود دارد که در این صورت اضافه بافت سینه هم طی عمل برداشته  میشود و سینه ها کوچک میشود ، در این صورت برش همان دور هاله و عمودی زیر هاله خواهد بود .

 

  • عده ای بنا به ذهنیت خودشان یا توصیه غلط بعضی جراحان اصرار دارند اول جراح بافت سینه طبیعی را تخلیه کند و بعد زیر آن را با پروتز پر کند تا بافت سینه قوام پروتزی داشته باشد ، چون نمیخواهند سینه هایشان بزرگ شود ولی از طرفی میخواهند سفتی سینه در حد سینه های پروتزی داشته باشند . این کار از نظر پزشکی و سلامتی بدن توصیه نمیشود و بهتر است در صورتی که نیاز به پروتز نیست از سفتی پروتزی صرف نظر شود با سینه طبیعی فرم داده شود و بالا کشیده شود.

 

در بسیاری از موارد با تکنیک های جدید ماستوپکسی به سینه های طبیعی فرم و شکل ایده آل و خیلی بهتر و جذاب تر از سینه پروتزی داده میشود پس در صورت وجود بافت کافی اصلا نیازی به پروتز نیست .

 

جراحی ماستوپکسی,جراحی کوچک کردن سینه

جراحی بالاکشیدن سینه( ماستوپکسی)

جراحی ماستوپکسی,جراحی کوچک کردن سینه جراحی بالاکشیدن سینه(ماستوپکسی)

 

 

جراحی ماستوپکسی ( جراحی بالا کشیدن سینه)در یک نگاه:

 

  • این جراحی برای بالا کشیدن و سفت شدن دوباره سینه انجام می شود
  • گاهی با یا بدون پروتز انجام می شود
  • در این جراحی فقط یک برش طولی زیر سینه و یک برش دور هاله ایجاد می شود
  • عوارض این عمل بسیار کم و بی خطر است

 

  
پاسخ به سوالات شایع درباره جراحی پروتز سینه :
 جراحي پروتز سينه عبارت است از قرار دادن ماده اي به نام پروتز در داخل سينه (روي عضله قسه سينه) جهت برجسته كردن،بزرگ كردن و فرم دادن به سينه. اين جراحي از شايع ترين اعمال جراحي زيبايي در سراسر دنيا مي باشد و نتايج عمل با رضايتمندي بسيار زيادي همراه است . كساني كه اين جراحي را انجام مي دهند مي توانند رضايت بيشتري از اندام و ماهيت زنانه خود بدست آورند و انجام آن را قوياً به ديگران توصيه مي كنند.


افراد مناسب براي جراحي پروتز سینه چه كساني هستند؟
- كسانيكه سينه هاي كوچكي دارند و مي خواهند سينه بزرگنتري داشته باشند
- كسانيكه مي خواهند عدم تقارن و اختلاف سايز و اختلاف شكل دو سينه را اصلاح نمايند.
- كسانيكه بر اثر شيردهي و يا لاغر شدن سينه هاي آنها كوچك و شل شده است.
 
چه كساني بهتر است عمل جراحی پروتز سینه را انجام ندهند؟
 - كسانيكه بيماري داخلي جدي دارند.
- كسانيكه تصورات و انتظارات غير عادي و غير واقعي از انجام جراحي دارند.
- كسانيكه سابقه سرطان پستان در افراد فاميل درجه 1 و2 قوياً شديد است. به علت تداخل احتمالي پروتز در تصاوير ماموگرافي ( راديوگرافي سينه) بهتر است اين عمل را انجام ندهند،گچه در مطالعات مختلف علمي ثابت شده پروتز تاثيري در تصاوير ماموگرافي با روش هاي خاص ايجاد نمي كند.
 
عمل  جراحی پروتز سینه در چه محدوده سني قابل انجام است؟
 محدوده سني وجود ندارد.از زماني كه بلوغ سينه كامل شده باشد اين عمل قابل انجام است.هم چنين در سنين بالا و در سنين بعد از يائسگي مشكلي ايجاد نمي كند ولي بيشترين متقاضياناين عمل بي 20 تا 40 سال مي باشند.
 
انواع پروتز سینه كدام است؟
 دو نوع پروتز وجود دارد: 1) آب نمك 2) gel cohesive سيليكون، كه جراح بنا به دلايل مختلف هر كدام از اين دو نوع را مي تواند بكار برد.
 
چگونه سايز پروتز انتخاب مي شود؟
بيماران مي توانند حدوداض سايز پروتز و ميزان بزرگي سينه هايشان را خودشان انتخاب كنند. در عين حال دكتر ثنائيمعتقد اسن مهمترين چيز در جراحي پروتز سينه آن است كه نتيجه بسيار طبيعي به نظر برسد، كه دكتر ثنائي طي اندازه گيري قفسه سينه و ميزان جثه هر فرد بهترين و طبيعي ترين سايز را به بيمار پيشنهاد مي نمايد، با اين حال هر فرد مي تواند تا حدودي نظر خودش را اعمل نمايد.


مسلماً كسانيكه جثه كوچك دارند اگر پروتز خيلي بزرگ انتخاب كنند نتيجه طبيعي به نظر نخواهد آمد، يكي از نكاتي كه دكتر ثنائي حين عمل رعايت مي كند استفاده از تخت هاي عملي مي باشد كه بيمار را ضمن بيهوشي مي توان به وضعيت كاملاً نشسته در آورد.چنانچه اين كار در حين عمل انجام شود جراح با ديدن بيمار حين عمل در موقعيت نشسته مي تواند مطمئن شود كه بهترين سايز را انتخاب كرده و از نتيجه واقعي عمل از نظر طبيعي بودن و تقارن سينه ها مطوئن مي شود
 
آيا افرادي كه افتادگي سينه دارند مي توانند عمل جراحی پروتز سینه را انجام دهند؟
 كسانيكه افتادگي سينه دارند نياز دارند علاوه برقرار دادن پروتز پوست اضافي سينه هم برداشته شود كه جراح درباره اين عمل و جاي عمل مربوطه به شما توضيح مي دهد.
 
چگونه عمل جراحی پروتز سینه انجام مي شود؟
 اين عمل در كلينيك خصوصي انجام مي شود و تمام مراحل توسط دكتر ثنائي انجام مي شود.
 
محل قرارگيري پروتز كجاست؟
 پروتز مي تواند روي عصله يا زير عضله پكتورال باشد. دكتر ثنائي يك تكنيك اختصاصي دارد كه طي آن پروتز عمداً زير عضله قرار داده مي شود ولي تفاوتهايي با روش قديمي دارد كه باعث مي شود نتايج بسيار بهتر و طبيعي تر باشد. اصولاً بهتر است پروتز در زير عضله باشد بدين ترتيب پروتز در لايه عميق تري قرار مي گيرد و نتيجه طبيعي تر مي شود. و عوارض پروتز به ميزان قابل توجهي از بين مي رود.
 
آيا سينه با گذاشتن پروتز طبيعي به نظر خواهد رسيد؟
 ميزان رضايت مندي به دنبال عمل پروتز سينه بسيار بالا مي باشد هر چه سايز پروتز مناسب با اندازه سينه و جثه فرد باشد نتيجه طبيعي تر خواهد بود. ولي مسلماً كسيكه سينه خيلي كوچكي دارد و پروتز خيلي بزرگ استفاده كند، نماي طبيعي به دست نمي آيد. از نظر لمس چنانچه پروتز درزير عضله قفسه سينه قرار گيرد معمولاً شخص اصلاً آن را لمس نمي كند و سينه قوام و حالت كاملاً طبيعي دارد فقط سفت تر و پرتر شده است ولي خود پروتز به هيچ وجه لمس نمي شود.
 
نحوه ويزيت قبل از عمل:
 بهتر است بيماران طي دو نوبت قبل از تعيين زمان عمل ويزيت و مشاوره شوند. بيمار بايد تمام خواسته ها و انتظارات خود را عمل اضهار نمايد و توضيحات كامل از نتايج عمل به وي گفته شود. عكس هاي فتوگرافي بيماران ديگر مي تواند مثالهاي خوبي براي فهميدن نتايج عيني بعد از عمل باشد طي مشاوره با پزشك معلوم مي شود كه كدام افراد انتظارات غير ممكن دارند كه بايد به آنها گفته شود. هم چنين سايز پروتز با مشورت بين بيمار و پزشك تعيين مي شود.
 
نحوه بيهوشي و بستري چقدر است؟
 اين با بيهوشي عمومي انجام مي شود،پزشك متخصص بيهوشي از ابتداي عمل تا بيداري كامل بيمار در كنار وي مي باشد.جراحي بايد حتماً در اتاق عمل مجهز و دستريل انجام شود. بهتر است يك شب بستري در كلينيك يا بيمارستان داشته باشيد.
 
پمپ بر طرف كننده درد بعد از عمل (pump relief pain ) چيست؟
 دكتر ثنائي به طور اختصاصي از دستگاه جديدي استفاده مي كند كه تمام درد بعد از عمل از بين مي رود. شما مي توانيد توضيحات كامل را از دكتر سوال كنيد.
 
نقاهت و استعلاجي به چه ميزان است؟
 يك هفته استراحت در منزل به بهبودي سريعتر كمك مي كند. بهتر است يك نفر در انجام امور خانه و بچه داري كمك كند. حركات بازوها حدودي محدود مي شود. ورزش هاي پايين تنه اي بعد از يك هفته قابل انجام است ولي حركات بالا تنه و سنگين بعد از 6 هفته قابل انجام است.
 
محل برش عمل به چه شكل است؟
 برش دور هاله
برش در چنين زير سينه به مقدار محدود(حدودا 4 سانتي متر)
از داخل ناف با استفاده از عمل آندوسكوپي
از زير بغل كه بهتر است با كمك آندوسكوپي باشد. انتخاب محل عمل به عهده جراح مي باشد و جراح محل برش را به شما توضيح مي دهد. معمولاً اسكار به جا مانده از عمل از نظر زيبائي بسيار قابل قبول است. مگر در موارد كلوئيد و اسكار هيپوتروفيك كه براي پيشگيري از آن تا چند ماه تحت نظر جراح باشيد.
 
نتايج عمل پروتز سینه به چه شكل است؟
به نظر دكتر ثنائي نتيجه بايد كاملاً حالت طبيعي داشته باشد و وضعيت سينه ها متناسب با جثه هر فرد باشد.وجود پروتز هيچگونه تداخل و مزاحمتي در زندگي آينده و فعاليت هاي شخصي، شغلي و ورزشي ايجاد نمي كند.
 
عوارض عمل  پروتز سینه چيست؟
جراحي پروتز سينه از اعمال بسيار كم عارضه و با رضايت مندي بالاييدر بيماران همراه است. ولي هيچ گونه جراحي در انسان به طور مطلق بدون عارضه نمي باشد. در مورد پروتزها عارضه نادر بوجود آمدن كپسول در اطراف پروتز مي باشد كه باعث سفت شدن آن مي شود و درمان هاي متعددي دارد ولي در نهايت مي شود پروتز را خارج نمود.به ندرت كرخي و بي حسي نوك سينه ممكن است رخ دهد. پروتز سينه به هيچ وجه عارضه خطرناك از قبيل سرطان ايجاد نمي كند و براي بررسي بافت سينه ماموگرافي با روش خاص و همچنين سونوگرافي كافي مي باشد. همچنين پروتز هيچ اختلالي در حاملگي، شير دهي و باروري ايجاد نمي كند. گرچه تقريباً قريب به اتفاق كسانيكه اين عمل را انجام مي دهند هيچ مشكل جدي پيدا نمي كنند ولي بايد حين عوارض نادر بع افراد گوشزد شود. فشار آوردن و ضربه زدن به سينه با داشتن ژل  cohesive هيچ مشكلي براي افراد ايجاد نمي كند.

 

پروتز سینه,جراحی سینه,کوچک کردن سینهجراحی پروتز سینه

پروتز سینه,جراحی سینه,کوچک کردن سینه

جراحی پروتز سینه

پروتز سینه,جراحی سینه,کوچک کردن سینهجراحی پروتز سینه

 

 

 

 

 

جراحی ماستوپکسی,پروتز سینه,کوچکی سینهکوچک کردن سینه ( www.drsanaee.com )

 
روش هاي متفاوتي جهت كوچك كردن سينه ها وجود دارد كه ايراد مهم در روش هاي مختلف وجود اسكارهاي (جاي عمل) وسيع و ديگري افتادگي و بد شكل شدن سينه بعد از كمتر از يكسال مي باشد. در روش اختصاصي دكتر ثناي از روشي استفاده مي شود(سوپريور مديال پديكول) كه نتيجه با حداقل اسكار و بهترين شكل سينه بعد از جراحي و حفظ آن در دراز مدت مي باشد.


زناني كه سينه هاي خيلي بزرگ و آويزان دارند: از مشكلات مختلف اسكلتي مثل دست درد؛ گردن درد و پشت درد رنج مي برند. مشكلات تنفسي، زخمها و درماتيت هاي پوستي در زير و بين سينه ها و محل بندهاي سوتين بسيار آزار دهنده هستند. هم چنين وجود سينه هاي بزرگ با آسيب هاي روحي و اجتماعي براي زنان و دختران همراه مي باشد و باعث كاهش اعتماد به نفس آنها مي شود.


در جراحي كوچك كردن سينه از پوست، بافت چربي و بافت غددي سينه ها برداشته مي شود و در مجموع كل سينه كوچك، خوش فرم و سفت تر مي شود و متناسب با اندام و جثه فرد مي گردد. اين نوشته ها به تعداد زيادي سوالات شما درباره جراحي كوچك كردن پاسخ مي دهد و به شما مي گويد كه چه انتظاراتي بايد از اين جراحي داشته باشيد.
 
مناسب ترين افراد براي جراحي کوچک کردن سینه:
هدف اساسي اين جراحي كوچك كردن سينه ها مي باشد و حتي الامكان نكات زيبايي هم رعايت مي شوند تا نتايج حاصله از نظر زيبايي هم مطلوب باشد.
اين جراحي بايد از بعد از بلوغ كامل سينه ها انجام شود. كساني كه به زودي حاملگي و شير دهي دارند اين عمل را نبايد انجام دهند. كساني كه برداشت درستي از عمل ندارند و انتظارات واقع بينانه اي از عمل ندارند بهتر است جراحي را انجام ندهند.
 
ويزيت در مطب:
حداقل يك يا دو ويزيت اوليه در مطب ضروري است كه بايد بيمار درباره سايز بعد از عمل و خواسته هاي خود با جراح صحبت كند. ممكن است تمام خواسته هاي بيمار انجام پذير نباشد كه بايد دقيقا به بيمار گفته شود. نشان دادن تصاوير فتوگرافي به بيماران مي تواند مثالهايي از اين عمل را به آنها نشان دهد. جراح يك معاينه و شرح حال دقيق مي گيرد و دوباره نحوه جراحي و نتايج و موارد و نكات ضروري به بيمار توضيح مي دهد.
 
نحوه جراحي کوچک کردن سینه:
در تكنيك اختصاصي ( پديکول مياني - فوقاني ) در اكثريت موارد از برش دور هاله و برش عمودي زير هاله استفاده مي شود ولي گاهي استفاده از برش محدود در چين زير سينه ضروري مي باشد. طي عمل بافتهاي اضافه و پوست اضافه برداشته مي شودو سينه بالا كشيده شده و كوچكتر مي شود. در اين تكنيك بر خلاف ساير روش ها فرم سينه در دراز مدت افتادگي پيدا نمي كند و به علت محدود بودن اسكارها جاي عمل بسيار محدود مي باشد. معمولا مدت عمل بين 3- 4 ساعت مي باشد.
 
چگونه جراحي کوچک کردن سینه انجام مي شود؟
اين جراحي در مركز جراحي محدود يا بيمارستان انجام مي شود و تحت بي هوشي عمومي انجام مي شود و مدت آن حدود4-3 ساعت مي باشد و مدت 24 ساعت بستري در كلينيک ضروري مي باشد.
 
بعد از جراحي:
بعد از جراحي معمولا" يك سوتين مخصوص بر روي پانسمان ها پوشيده مي شود. بعد از جراحي وجود تورم و كبودي در سينه ها طبيعي است ولي درد بعد از عمل بسيار ناچيز مي باشد.


حدود يك ماه داشتن پانسمان و تعويض آن ضروري است. يك تا دو هفته بعد از عمل در صورت وجود بخيه هاي غير جذبي، بخيه ها برداشته مي شوند. بين سه روز تا يك هفته مرخصي و در خانه ماندن ضروري مي باشد كه بهتر است حركات بازوها حداقل و محدود باشد. بعد از يك هفته حركات ورزشي در پائين تنه مثل دو و پياده روي منعي ندارد ولي حركات ورزشي بالا تنه و Credit union order بازوها بهتر است يك تا دو ماه به تعويق افتد. كرخي هاله براي مدت يك تا دو ماه به علت وجود تورم طبيعي است ولي بندرت طولاني و دائم مي شود.
 
همه جراحي ها با ريسك يا موارد غير قابل پيش بيني همراه است:
جراحي كوچك كردن سينه جراحي ساده و پيش پا افتادده اي نمي باشد ولي معمولا در صورتيكه توسط جراح ماهر و با تجربه انجام شود با ريسك بسيار پائين همراه است.


عوارض كوتاه مدت مثل عفونت و خونريزي بسيار نادر مي باشند. شايع ترين عوارضدراز مدت اسكاريا جاهاي عمل مي باشند كه با حفظ و رعايت اصول زيبايي و استفاده از درمان هاي پيشگيري، ليزر درماني و انجام روتوش يا ترميم اسكارها مي تواند نتايج ايده آلي را بدست آورد ولي بايد توجه داشته باشيد افراد بد زخم يا درواقع پوست ها كلوئيدساز عمدتا قابل پيش بيني نمي باند و بطور قطعي قابل درمان نمي باشد. شيردهي در اكثر موارد محفوظ مي ماند ولي قابل تضمين نمي باشد. همچنين عدم تقارني مختصر سينه ها ممكن است بعد از عمل وجود داشته باشد. بي حسي دائم نوك سينه به ندرت ممكن است رخ دهد.
 
نتايج نهايي جراحی کوچک کردن سینه:
نتايج نهايي فرم سينه بعد از 3 ماه تا يكسال بطور كامل معلوم مي شود. تورم رفته رفته كمتر شده و سينه طي ماهاي اول باز هم كوچكتر مي شود. فرم سينه ها بعد از چند ماه تا حداكثر يكسال تثبيت مي شود ولي تغييرات شديد وزن و حاملگي مي تواند باعث بر هم زدن فرم سينه ها شود.


در روش اختصاصي دكتر ثنايي اسكارها در حداقل ممكن مي باشند با اين حال پزشك تمام راهها را براي ايجاد اسكارهاي ايده آل انجام مي دهد جاي عمل يا اسكارها بطور طبيعي بعد از يكسال شروع به محو شدن مي كند و بايد توجه اكيد به توصيه هاي دكتر درباره مراقبت از جاهاي عمل داشته باشيد. در صورتيكه ضروري باشد انجام جراحي روتوش جهت رفع اسكارها بايد انجام شود. هم چنين در موارد ضروري كرتن درماني اسكارهاي يا ليزر درماني بايد براي افراد بد زخم (كلوئيد ساز) انجام مي شود.
 
توصيه نهايي:
اين جراحي خيلي بعد از عمل مشكلات سنگيني را در شما رفع مي كند و معمولا كساني كه اين جراحي را انجام داده اند رضايت بالايي دارند و آن را به سايرين توصيه مي كنند ولي بايد درباره نتايج آن واقع بين باشيد و انتظارات رويايي و غير ممكن نداشته ياشيد و حتما قبل از عمل از نتايج كار جراحي و خود جراح اطمينان كامل پيدا كنيد.


موضوعات مرتبط: سلامت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:دلایل شلی و افتادگی سینه ها,عمل سینه,کوچک کردن سینه,پوست و زیبایی,جراحی سینه, | 15:23 | نویسنده : حامد |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پرشین صدا