پیشگیری از سرطان سینه: آنچه باید همه خانم‌ها بدانند

اکثریت پزشکان ماموگرام منظم را برای همه خانم‌های بالای ۴۰ سال پیشنهاد می‌کنند.

بیماری‌های زیادی ایجاد ترس می‌کنند، مثل سرطان سینه


یکی از هر هشت زن در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شوند: دکتر باربارا لوی، معاون مدیر سیاست سلامت دانشگاه امریکایی زنان و زایمان می‌گوید، «همه ما کسانی را می‌شناسیم که به سرطان سینه مبتلا شده باشند.»

اما تا چه اندازه باید به این بیماری ترس داشته باشیم؟ و آیا می‌دانیم چطور باید از آن پیشگیری کنیم؟

برای کشف پاسخ این سوالات، مجله سلامت تحقیق گسترده‌ای بر روی ۷۵۳ نفر انجام داد. نتیجه تحقیق کاملاً غافلگیرکننده بود: حتی زنان بسیار باهوشی مثل شما هم سوءتعبیرهای زیادی درمورد این بیماری دارند. در زیر برداشت شما درمورد سرطان سینه و نکاتی که پزشکان می‌خواهند بدانید و همچنین خبرهایی که ممکن است زندگیتان را متحول کنند را مطرح می‌کنیم.

نتیجه غافلگیرکننده ۱: ۶۳ درصد از زنان تصور می‌کنند که سابقه خانوادگی بزرگترین عامل خطر در ابتلا به سرطان سینه است.

آنچه باید بدانید: اکثریت خانم‌هایی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند هیچ سابقه خانوادگی نداشته‌اند.

درواقع، جدا از زن بودن، سن شما مهمترین عامل خطرساز است.

دکتر سوزان بول‌بال، رئیس بخش جراحی سینه در یک مرکز پزشکی در نیویورک می‌گوید: «هر چه سن بالاتر می‌رود، بافت‌های بدن پیرتر می‌شوند، و خطر ابتلا به بیماری نیز بیشتر می‌شود.»

در سن بالا، قرارگیری در معرض استروژن نیز بیشتر بوده است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. این توضیح می‌دهد که چرا احتمال تشخیص سرطان سینه در دهه ۳۰ سالگی ۱ به ۲۳۳ و در دهه ۶۰ سالگی ۱ به ۲۹ می‌شود.

با این تفاسیر، راه‌های ساده‌ای برای کمک به مراقبت از خودتان وجود دارد. و بااینکه سن عامل خطرساز مهم‌تری است، داشتن سابقه خانوادگی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار این بیماری شده باشد (یا حتی سرطان‌های تخمدان، پروستات و لوزالمعده)، پزشکتان را در جریان بگذارید تا آزمایشات زودتر برایتان انجام شود و از پزشکتان بخواهید درصوت لزوم تست ژنتیک یا داروهای پیشگیری برایتان استفاده شود.

نتیجه غافلگیرکننده ۲: ۴۰ درصد از زنان می‌گویند سرطان سینه سرطانی است که بیشتر از سایر سرطان‌ها نگرانشان می‌کند.

آنچه باید بدانید: سرطان سینه، اگر زود تشخیص داده شود، کاملاً قابل‌درمان است.

بااینکه سرطان سینه متداول‌ترین سرطان درمیان خانم‌هاست، اما سرطان ریه سرطانی است که هرساله جان بیشترین تعداد خانم‌ها را می‌گیرد. خطر مرگ از سرطان ریه ۱ به ۲۰ و سرطان سینه ۱ به ۳۶ است.

دلیل آن این است که درمقایسه به ریه و سایر سرطان‌هایی که درمان سختی دارند (مثل سرطان تحمدان). سرطان سینه بخاطر ماموگرام‌ها و تست‌های مختلف، در مراحل زودتر و قابل‌درمان‌تری تشخیص داده می‌شود (به همین دلیل برای زنان بالای ۴۰ سال خیلی مهم است که به صورت منظم تست ماموگرام انجام دهند).

اما چرا سرطان سینه اینقدر ترس‌آور است؟ شاید به این دلیل که این سرطان خیلی بیشتر در رسانه‌ها منعکس می‌شود.

نتیجه غافلگیرکننده ۳: ۳۹ درصد از زنان می‌گویند مهمترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، تست معاینه ماهیانه‌ای است که توسط خود فرد انجام می‌شود. به عبارت دیگر، تصور زنان بر این است که این تست از ماموگرام مهمتر است.

آنچه باید بدانید: براساس اعتقاد ۷۳ درصد از پزشکان، ماموگرام مهمترین راه تشخیص است.

درمورد اینکه این تست چند وقت یکبار باید انجام شود، ۸۵ درصد از پزشکان اعتقاد دارند که بعد از ۴۰ سالگی می‌بایست سالی یا هر دو سال یک بار انجام شود.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ روی ۶۰۰،۰۰۰ زن بین ۴۰ تا ۵۰ سال انجام گرفت، مشخص شد که انجام ماموگرام خطر مرگ به واسطه سرطان سینه را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

اما چرا خانم‌ها تصور می‌کنند که تست معاینه سینه که خودشان ماهیانه انجام می‌دهند مهمتر است؟ برای سالها، متخصصین زنان و زایمان براساس راهبردهایی که توسط مهمترین موسسات سلامت مثل انجمن سرطان امریکا، از ما می‌خواستند که معاینات سینه را برای تشخیص وجود توده‌های سرطانی در خانه انجام دهیم.

اما این گروه‌ها دیگر دست از پیشنهاد دادن این روش برداشته‌اند. تحقیقات زیادی صحت این معاینات را دچار تردید کرده‌اند مثل تحقیقی که نشان داد که میزان مرگ‌ومیر به واسطه سرطان سینه در زنانی که هر ماه معاینه سینه را انجام می‌دادند نسبت به آنهایی که انجام نمی‌دادند، هیچ تفاوتی نداشته است.

این معاینات شخصی قابل‌اعتبار نیستند و به جای آن هرازگاهی سینه‌هایتان را بررسی کنید و اگر متوجه مشکل یا تغییری شدید حتماً با پزشکتان درمیان بگذارید.

نتیجه غافلگیرکننده ۴: ۴ درصد از زنان می‌گویند وزن بیشترین تاثیر را در خطر ابتلا به سرطان دارد.

آنچه باید بدانید: سنگین‌وزن بودن تا حد زیادی احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۴۰ درصد بالا می‌برد.

تحقیقی که نشان داد زنانی که بعد از سن ۱۸ سالگی ۱۰ تا ۱۵ کیلو وزن اضافه کرده بودند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی داشته‌اند. درواقع، افزایش وزن یک عامل خطرساز مهم است که ۷۸ درصد از پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند برای مقابله با سرطان سینه، حتماً وزنشان را کاهش دهند.
این پیامی است که ممکن است درمورد خیلی از شما باشد: ۳۲ درصد از زنان می‌گویند که برای پایین آوردن خطر ابتلا به سرطان سینه با رژیم‌غذایی و ورزش  وزنشان را کاهش داده‌اند. حتی رفتن به پیاده‌روی هم می‌تواند خطر ابتلای شما را کاهش دهد، پس از همین امروز برای محافظت از سینه‌هایتان وارد عمل شوید.


موضوعات مرتبط: سلامت ، بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:پیشگیری از سرطان سینه,آنچه باید همه خانم‌ها بدانند,بیماری زنان,سرطان, | 17:12 | نویسنده : حامد |
هشت کار برای بهداشت دستگاه تناسلی کاملا زنانه ورود اقایان ممنوع
هشت کار برای بهداشت دستگاه تناسلی کاملا زنانه ورود اقایان ممنوع

برای حفظ سلامت دستگاه تناسلی، باید واژن خود را تمیز، خشک و عاری از بیماری نگاه دارید. همه زنان باید به بهداشت واژن خود توجه کنند. یک واژن سالم به طور عادی اسیدی و حاوی مقدار زیادی باکتری های مفید است، که به دفع عفونت و حفظ PH طبیعی کمک می کند.همانطور که بزاق به منظور تمیز کردن دهان تولید می شود، واژن نیز برای تمیز نگه داشتن خود ترشحات کمی تولید می کند. هرگونه تغییر در این ویژگی ها، ممکن است باعث تحریک یا عفونت واژن شود.

۱- PH واژن را تنظیم کنید، اما شستشوی داخلی انجام ندهید

شستشوی داخل واژن، سطح PH را تغییر می دهد، و زمینه را برای عفونت های میکروبی فراهم می کند. اگر در واژن خود متوجه بوی تند یا نامطبوعی شدید، به پزشک مراجعه کنید. شستشوی داخلی، بو را به طور موقت از بین می برد، اما بیماری را درمان نمی کند. همچنین برای شستن سطح خارجی اندام تناسلی یا داخل واژن، از صابون یا شوینده های قوی استفاده نکنید، زیرا این مواد نیز PH را تغییر می دهند.

۲- غذاهای سالم و مقوی بخورید

داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل، و نوشیدن مقدار زیادی مایعات، برای سلامت دستگاه تناسلی بسیار مفید است. در حقیقت برخی غذاها در درمان بیماری های واژن موثر اند. آب کِرَنبری(قره قاط) و ماست، در جلوگیری یا درمان عفونت های قارچی واژن به کار می روند. اگر از خشکی واژن رنج می برید، از محصولات سویا دار بیشتر استفاده کنید. این مواد غذایی حاوی استروژن ضعیفی هستند و به حفظ رطوبت طبیعی واژن کمک می کنند.

۳- رابطه جنسی ایمن داشته باشید

با استفاده از کاندوم در آمیزش جنسی، می توان از بیماری های مقاربتی، مانند ایدز، هرپس تناسلی، سیفلیس، سوزاک، زگیل تناسلی و کلامیدیا، جلوگیری کرد. بعضی از این بیماری ها، مانند ایدز و هرپس تناسلی، غیر قابل درمان هستند. برخی دیگر مانند ویروس پاپیلومای انسانی، که باعث به وجود آمدن زگیل های تناسلی می شود، یکی از عوامل سرطان و سایر بیماری های شناخته شده است. برای جلوگیری از ورود باکتری های مضر به داخل واژن، بهتر است بعد از رابطه جنسی دهانی یا مقعدی، برای دخول از راه واژن، کاندوم را عوض کنید.

۴- به طور منظم به متخصص زنان مراجعه کنید

برای حفظ سلامت دستگاه تناسلی، مراجعه مداوم به متخصص زنان ضروری است. همه خانم ها در سن ۲۱ سالگی ، یا ۳ سال پس از شروع فعالیتهای جنسی خود، باید برای اولین بار توسط متخصص معاینه شوند. پزشک زنان از دهانه رحم نمونه برداری می کند؛ آزمایشی که تغییرات سلول های واژن را بررسی می کند و احتمال وجود سرطان را نشان می دهد.

۵- به فکر درمان سریع عفونت ها باشید

سه نوع عفونت در ناحیه واژن بسیار رایج است : عفونت قارچی ، واژینوز باکتریایی و تریکوموناسیس. عامل ابتلا به عفونت قارچی ، انواع مختلفی از قارچ ها هستند، در حالی که واژینوز باکتریایی به دلیل رشد بیش از حد باکتری ها در واژن بروز می کند. تریکوموناسیس جزء بیماری های مقاربتی است. درمان این عفونت ها بسیار ضروری است ، زیرا عدم درمان آنها منجر به درد و مشکلات جدی در دستگاه تناسلی می شود. این عفونت ها به وسیله داروهای خوراکی و موضعی قابل درمان هستند.

۶- در طول رابطه جنسی ، بدن خود را چرب نگه دارید

چرب نگه داشتن بدن در آمیزش جنسی، نقش بسیار مهمی دارد. بدون این کار پوست واژن و لبهای فرج خشک می شود، و حتی ممکن است دچار زخم های عمیقی گردد. با وجود اینکه در اثر برانگیختگی، واژن لیز و مرطوب می شود، بدن برخی از زنان نمی تواند به میزان کافی مواد روان کننده تولید کند. در نتیجه برای کاهش اصطکاک و خشکی واژن، همچنین افزایش لذت، آنها باید از مواد مصنوعی برای چرب کردن بدن خود استفاده کنند.
برای این منظور، از ژل ها و سایر مواد تولید شده از نفت (مثل وازلین) استفاده نکنید، زیرا ممکن است بین این مواد و مواد سازنده کاندوم ها واکنش شیمیایی رخ دهد و منجر به عفونت شود.

۷- لباس های خود را با دقت انتخاب کنید

سطح خارجی واژن باید همیشه تمیز و خشک باشد، در نتیجه باید در انتخاب لباس های خود محتاط باشید. انواع خاصی از پارچه ها و لباس هایی که با اندام های تناسلی در ارتباط هستند، گرما و رطوبت را افزایش می دهند، و در نتیجه منجر به رشد بیش از حد باکتری ها و عفونت واژن می شوند. در طول روز لباس زیر هایی از جنس کتان بپوشید و از لباس زیر های بندی استفاده نکنید. لباس های تنگ نپوشید، همچنین باید مایو و لباس های ورزشی خیس را بلافاصله پس از اتمام فعالیت ورزشی، از تن دربیاورید.

۸- بهداشت شخصی را رعایت کنید

رعایت بهداشت در حفظ سلامت دستگاه تناسلی ، نقش مهمی دارد. پس از اجابت مزاج، برای جلوگیری از آلودگی میکروبی واژن و کاهش احتمال عفونت مثانه، محدوده مقعد را کاملا خشک و تمیز کنید. در دوران قاعدگی به طور منظم نوار بهداشتی و تامپون را تعویض کنید . زمانی که عادت ماهانه نیستید، برای جذب ترشحات واژن از نواربهداشتی استفاده نکنید، این ترشحات گرما و رطوبت واژن را حفظ می کنند، و در نتیجه احتمال عفونت کاهش می یابد

موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:هشت کار برای بهداشت دستگاه تناسلی کاملا زنانه,بهداشت بانوان,نظافت بانوان, | 15:45 | نویسنده : حامد |

تیروئید چشمی؛ علل، علائم و درمان

 


تیروئید چشمی یک بیماری خودایمنی است که طی آن آنتی بادی هایی داخل بدن ترشح می شود. این آنتی بادی ها هم می تواند بر غده تیروئید اثر بگذارد و هم بر بافت های پشت کره چشم و سطح کره چشم.


تیروئید و چشم

تقریبا همه افراد درباره اختلالات غده تیروئید اطلاعاتی دارند؛ اطلاعاتی که شاید از نظر پزشکی خیلی دقیق نباشد، ولی به آنها کمک می‌کند بموقع به دنبال تشخیص و درمان مشکل‌ بروند. از طرف دیگر، خیلی‌ها بیماری‌های رایج چشم را هم می‌شناسند و با آنها آشنا هستند و در این مورد هم زمانی که لازم باشد از پزشکان و متخصصان کمک می‌گیرند.

 

اما در این میان، خیلی ها بیماری تیروئید چشمی را نمی شناسند. خیلی ها نمی دانند تیروئید چشمی چیست؟ چرا ایجاد می شود؟ چه نشانه هایی دارد و برای درمان آن چه کار باید کرد؟

 

البته بعضی از افراد باور دارند تیروئید چشمی فقط در کسانی ایجاد می شود که دچار کم کاری تیروئید هستند. در صورتی که دکتر محسن بهمنی کشکولی، فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم نظر دیگری دارد و توضیح می دهد:

 

تیروئید چشمی، بیماری ای است که به طور معمول همراه با پرکاری تیروئید مشاهده می شود، ولی این مساله الزاما به این معنا نیست که حتما باید همراه با تیروئید چشمی، پرکاری تیروئید هم وجود داشته باشد. گاهی ممکن است این بیماری همراه با کم کاری تیروئید نیز بروز کند، یا اصلا هیچ گونه مشکلی در غده تیروئید وجود نداشته باشد. به طوری که ابتدا علائم تیروئید چشمی نمایان می شود و پس از آن، نشانه های اختلالات غده تیروئید بروز می کند.

 

به گفته این چشم پزشک، بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده است حدود 7 درصد بیماران ایرانی با کم کاری تیروئید دچار علائم تیروئید چشمی خواهند شد و چیزی کمتر از 10 درصد بیماران، ابتدا هیچ علامتی از اختلال غده تیروئید ندارند، ولی علائم تیروئید چشمی در آنها نمایان می شود که ممکن است پس از گذشت چند سال، اختلالات تیروئید هم در آنها بروز کند.

 

وی تاکید می کند: لازم است تمام کسانی که دچار بیماری تیروئید چشمی می شوند به طور متناوب غده تیروئید و هورمون های مربوط به آن را کنترل کنند تا مشکل شان در اولین فرصت توسط متخصصان غدد درمان شود.

اگر فقط به علائم بالینی تیروئید چشمی یعنی زل زدگی و بیرون زدگی چشم ها توجه داشته باشیم، می توان گفت یک سوم افرادی که دچار مشکلات غده تیروئید هستند با این مسائل نیز روبه رو می شوند

 

علائم تیروئید چشمی؛ از بیرون زدگی تا نابینایی

دکتر بهمنی کشکولی این بیماری را چنین تعریف می کند: تیروئید چشمی یک بیماری خودایمنی است که طی آن آنتی بادی هایی داخل بدن ترشح می شود. این آنتی بادی ها هم می تواند بر غده تیروئید اثر بگذارد و هم بر بافت های پشت کره چشم و سطح کره چشم.

 

به گفته وی این تاثیرگذاری موجب می شود عضلات پشت کره چشم بزرگ شود، چربی ها افزایش یابد و در بعضی مواقع، چربی ها و عضلات در مراحل پیشرفته بیماری به بافت های فیبروز تبدیل می شود که این تغییرات نیز باعث ایجاد علائم بالینی بیماری خواهد شد. این علائم ابتدا شامل بیرون زدگی و زل زدگی چشم و باز ماندن چشم هنگام خواب شده و پس از آن می تواند دوبینی ایجاد کند و در مراحل شدیدتر موجب از بین رفتن بینایی می شود.

 

این چشم پزشک می افزاید: گاهی در مراحل اولیه و بدون اینکه بیرون زدگی یا زل زدگی چشم ایجاد شده باشد، بیمار احساس جسم خارجی در چشم و درد و ناراحتی هنگام پلک زدن دارد که این موارد هم جزو علائم اولیه تیروئید چشمی به حساب می آید. بنابراین کسانی که دچار اختلالات تیروئید هستند و دچار چنین علائمی می شوند حتما باید به متخصصان مراجعه کنند تا در همین مراحل، بیماری تشخیص داده شده و از پیشرفت آن پیشگیری شود.

 

چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟

اگر شما هم دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستید و می ترسید به بیماری تیروئید چشمی مبتلا شوید، باید بدانید به گفته دکتر بهمنی تمام بیماران تیروئیدی دچار این مشکل نمی شوند.

وی در این باره توضیح می دهد: اگر فقط به علائم بالینی تیروئید چشمی یعنی زل زدگی و بیرون زدگی چشم ها توجه داشته باشیم، می توان گفت یک سوم افرادی که دچار مشکلات غده تیروئید هستند با این مسائل نیز روبه رو می شوند، اما اگر جزئیات بیشتری مانند شرایط پشت کره چشم را در تصاویری مانند ام آر آی بررسی کنیم، تقریبا بیش از 90 درصد افراد، درجاتی از تیروئید چشمی را دارند.

 

بنابراین بر خلاف نظری که قبلا وجود داشته و می گفتند فقط برخی بیماران تیروئیدی و آن هم کسانی که دچار پرکاری تیروئید هستند، به این بیماری مبتلا می شوند، امروزه مشخص شده است که اگر با دقت بیشتری دنبال این بیماری باشیم، در تمام این افراد می توانیم درجاتی از بیماری را پیدا کنیم.

 

این چشم پزشک با تاکید بر این که پیشرفت بیماری در افراد و گروه های مختلف، متفاوت است، می گوید: با این حال این طور نیست که تمام افرادی که در ام آرآی علائم این بیماری را دارند، دچار مشکلاتی مانند زل زدگی چشم نیز بشوند.

 

آن طور که مشخص شده، 10 درصد بیماران تیروئید چشمی علائم یک طرفه ای دارند. به این معنی که نشانه ها در یک چشم نمایان می شود و چشم دیگر تغییرات ظاهری را نشان نمی دهد.

 

برای درمان، اول سیگار را ترک کنید

دکتر بهمنی کشکولی درباره عوامل خطر این بیماری توضیح می دهد: یکی از عوامل بسیار خطرزا در این مورد استعمال دخانیات است. به بیماران توصیه می شود به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی سیگار استفاده نکنند؛ حتی یک عدد سیگار و اگر از سیگار استفاده می کنند، وارد مراحل درمان تیروئید چشمی نشوند.

 

به گفته این چشم پزشک، اکثر افرادی که دچار نابینایی و دوبینی می شوند افراد سیگاری هستند و به همین دلیل حتما باید سیگار را ترک کنند و در معرض دود آن نیز قرار نگیرند.

بیماران برای درمان تیروئید چشمی، هم باید از متخصصان غدد کمک بگیرند و هم از چشم پزشکان

 

وی می افزاید: این بیماری در خانم ها شایع تر است، ولی در آقایان شدیدتر ظاهر می شود. کسانی که دچار بیماری تیروئید چشمی هستند، حتما باید به متخصصان غدد مراجعه کنند تا اختلالات تیروئیدی آنها به موقع درمان شود. در واقع، اختلالات هورمونی این بیماران هم عامل دیگری است که می تواند تیروئید چشمی را تشدید کند.

 

برای جراحی عجله نکنید

بیماران برای درمان تیروئید چشمی، هم باید از متخصصان غدد کمک بگیرند و هم از چشم پزشکان. بهتر است آنها به روانپزشکان نیز مراجعه کنند تا مشکلاتی که در اثر تغییرات ظاهری برایشان ایجاد می شود، به کمک آنها برطرف شود.

 

دکتر بهمنی کشکولی درباره درمان بیماری، توضیح می دهد: بیماران باید در مراحل اولیه به فکر کنترل و درمان مشکل باشند تا هیچ وقت بیماری به مراحل پیشرفته نرسد و عوارض ناگواری مانند از دست دادن بینایی برای آنها ایجاد نشود.

 

به گفته وی، برای درمان تیروئید چشمی نباید انتظار داشته باشید خیلی سریع به نتیجه دلخواه برسید و مشکل به کلی برطرف شود. همچنین نباید در مراحل اولیه، توقع انجام عمل جراحی زیبایی را داشته باشید تا مشکلات ظاهری شما برطرف شود.

 

گاهی بعضی از همکاران به اصرار بیمار، عمل جراحی را برای او انجام می دهند تا فرد راضی شود، در حالی که اگر قبل از کنترل بیماری، هم از نظر غده تیروئید و هم از نظر تیروئید چشمی به مدت شش ماه تا یک سال، جراحی انجام شود، نه تنها سودی برای بیمار نخواهد داشت که حتی می تواند عملکرد بافت ها را هم مختل کند.

 

بنابراین تاکید می شود جراحی زیبایی روی بیماران تیروئید چشمی با در نظر گرفتن شرایط خاصی انجام شود که مهم ترین شرط نیز برای انجام عمل این است که اختلالات تیروئید و تیروئید چشمی تحت کنترل باشد.

 

دکتر بهمنی یادآور می شود: درمان این بیماران معمولا با داروهای مخصوص انجام می شود و معمولا داروهای ضدایمنی و ضد التهابی مانند کورتون ها استفاده می شود. این داروها قطعا عوارضی دربردارند و به همین دلیل داروهای دیگری هم به این افراد می دهیم تا عوارض را بهبود بخشد.

 

بنابراین توصیه می شود به هیچ عنوان، بیماران داروها را خودسرانه کم و زیاد یا قطع نکنند و از ادامه مصرف داروها خسته نشوند.

 

منبع:تبیان


موضوعات مرتبط: بیماری های چشمی ، بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:تیروئید چشمی؛ علل، علائم و درمان,,بیماری چشم,تیروعید چشم, | 14:59 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

معاینه سینه,روش معاینه سینه,روش معاینه پستان

خودآزمایی سینه ها، ویژه خانم ها
اگر سرطان پستان در مراحل اولیه کشف شود، بیشتر افراد مبتلا به آن با موفقیت می‌توانند درمان شوند به این دلیل است که خودآزمایی پستان، ماموگرافی و چک آپ‌های انجام شده توسط پزشکان حیاتی هستند. با انجام ماهیانه خود آزمایی پستان، شما یاد می‌گیرید که چگونه پستانتان را لمس کنید و دانستن حس لمس طبیعی پستان‌ها به شما در تعیین هر گونه تغییری در بافت پستان که ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد کمک می‌کند.
تمامی خانم‌ها بایستی که این معاینه را ماهیانه انجام دهند شامل خانم‌های حامله، شیرده و یائسه و نیز کسانی که پروتز پستان دارند.


چگونه خود آزمایی پستان انجام دهم؟
بهترین زمان برای انجام این معاینه در عرض چند روز اول پس از اتمام پریود ماهیانه شماست زیرا پستانهای شما در این زمان کمتر متورم و حساس هستند. اگر شما پریود نمی‌شوید، سعی کنید که روز خاصی از هر ماه برای مثال روز اول هر ماه را برای انجام آن در نظر بگیرید.


علائم و نشانه‌های مشکلات پستانی چیست؟
توده – تورم – التهاب و قرمزی پوست پستان – درد – پوسته ریزی نوک سینه – فرو رفتگی نوک پستان به تو – ترشح از سینه‌ها
اگر هر توده‌ای لمس کردید، فورا جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.


مراحل خود آزمایی پستان
۱ – نگاه کردن: همیشه باید این معاینه را در محیط پر نور انجام داد. لباس‌های خود را کاملا در آورده و جلوی آینه بایستید. در مرحله اول دستتان بایستی که صاف در کنار بدنتان قرار گیرد. پس از مشاهده هر دو سینه در این حالت از لحاظ وجود هر گونه برآمدگی و یا قرمزی پوست و یا فرو رفتگی نوک پستان، در مرحله بعد دستهایتان را سفت به باسنتان فشار داده و مجددا مشاهده کنید.در مرحله بعدی دست‌هایتان را با هم بالای سر برده و باز مشاهده کنید.


۲ – لمس کردن: روی پشت خود دراز کشیده و یک بالش زیر شانه چپ خود قرار دهید و سپس سینه را با وجود دست چپ در هر دو حالت زیر و بالای سر معاینه کنید. شما همچنین می‌توانید لمس را در حالت ایستاده و زیر دوش حمام انجام دهید چون در حالتی که نسج پستان با آب و صابون لیز شده است، معاینه آن راحت‌تر انجام می‌شود. سپس همین کار را با دست راست انجام دهید.اهمیت این نکته ضروری است که لمس فقط با نوک ۳ انگشت میانی که به هم چسبیده‌اند انجام شود.


مرحله لمس پستان می‌تواند با یکی از ۳ روش حلقوی، خطی و مثلثی شکل انجام شود هر کدام از آن‌ها را که انتخاب می‌کنید، لمس ناحیه فوقانی قفسه سینه از زیر استخوان ترقوه و نیز لمس زیر بغل را فراموش نکنید.در انتهای معاینه نوک سینه‌ها را به آرامی فشار داده و از لحاظ وجود هر گونه ترشح بررسی کنید.اگر متوجه هر گونه تغییری در لمس این نواحی شدید، حتما به پزشکتان مراجعه کنید.
منبع : sara.jamejamonline.ir


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:خودآزمایی سینه ها، ویژه خانم ها, | 14:32 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

التهاب مثانه,التهاب مثانه در زنان,علائم بیماری التهاب مثانه

التهاب مثانه در خانمها (سندرم مثانه دردناک)
التهاب مثانه در خانم ها یک بیماری نسبتا شایعی است که در آن سوزش و تکرر ادرار شدید به همراه درد در مثانه اتفاق می افتند. این بیماری ممکن است سالها گریبان گیر خانمها شده و در زندگی روزمره آنها مشکل ایجاد کند. علائم ادراری بسیار آزار دهنده بوده و درمان آن نیز نسبتا مشکل است. اسم علمی این بیماری در حقیقت التهاب بافت بینابینی مثانه می باشد که ما در این مبحث بطور خلاصه از آن به عنوان التهاب مثانه یاد می کنیم.

 

التهاب مثانه یا سندرم مثانه دردناک چیست؟
التهاب مثانه یا سندرم مثانه دردناک حالتی که در آن یک احساس درد یا نارحتی عود شونده در مثانه و لگن ایجاد می شود. از خصوصیات این بیماری عود و درمان مشکل آن می باشد. طوریکه عده ای از خانمها سالها از این بیماری در رنج هستند. علائم از فردی به فرد دیگر حتی در خود فرد متغیر است. یعنی گاها علائم تشدید و گاها تخفیف پیدا می کنند.

 

علائم بیماری التهاب مثانه

علائم ممکن است بصورت احساس فوریت ادرار کردن (با احساس ادرار کردن فرد نمی تواند خود را برای مدتی نگهدارد تا به محل مناسب جهت دفع ادرار برسد، بلافاصله باید مثانه خود را خالی کند)، تکرر ادرار، احساس سوزش حین ادرار کردن، و یا ترکیبی از علائم فوق را داشته باشد. شدت درد با پر و خالی شدن مثانه تغییر می یابد. معمولا علائم در دوران پریود تشدید می شوند. گاها در حین رابطه زناشوئی درد شدید ایجاد می شود. چون علائم و شدت بیماری التهاب مثانه متغیر هستند، بسیاری از محققین معتقد هستند که این تنها یک بیماری نیست، بلکه ترکیبی از چند بیماری است.

 

در التهاب مثانه جدار مثانه دچار التهاب شدید می شود و با هر بار عود بیماری، این التهاب باعث می شود که جدار مثانه حالت سفتی به خود گرفته و از خاصیت ارتجاعی آن کم شود و رفته رفته به نقطه ای می رسد که دیگر جدار مثانه مثل چرم کلفت، سفت و غیر قابل ارتجاع می گردد. اگر مثانه این خانمها با آندوسکوپ دیده شود، نقاط ریز خونریزی دهنده پراکنده در مخاط مثانه را می توان رویت کرد. آن فقط در 10 درصد بیماران مبتلا به التهاب مثانه دیده می شود. این بیماری در مردان نیز دیده می شود، ولی در خانمها خیلی شایع است. در آمریکا 3/3 میلیون خانم به این بیماری مبتلا هستند. در حقیقت از هر 100 نفر خانم سه نفر به آن مبتلا می شود.


علت التهاب مثانه یا سندرم مثانه دردناک چیست؟
هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نشده است. بعضی از علائم این بیماری شبیه به علائمی هستند که در عفونت ادراری دیده می شوند، ولی در آزمایش ادرار این بیماران عفونت وجود ندارد. این بیماران به درمان با آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهند. دانشمندان بشدت در حال بررسی برای پیدا کردن علت این بیماری و درمان موثر برای آن هستند. امروزه بیشتر عقیده بر این است که یک التهابی در بدن این بیماران وجود دارد که در سیستم ادراری خود را به شکل التهاب مثانه نشان می دهد.

 

بسیاری از خانمهائیکه دارای التهاب مثانه یا سندرم مثانه دردناک هستند، دارای سایر بیماریهای التهابی مثل سندرم روده تحریک پذیر و دردهای عضلانی نیز می باشند. عده ای معتقد هستند که این بیماری دارای زمینه ارثی نیز است. در بعضی خانواده ها مثلا مادر و دو دختر گرفتار این بیماری می باشند.


چگونه می توان التهاب مثانه یا سندرم مثانه دردناک را تشخیص داد؟
متاسفانه این بیماری تست تشخیصی قطعی ندارد. تشخیص این بیماری با آگاهی و ظن قوی پزشک و بعضی اقدامات پارا کلینیک می باشد. چون علائم این بیماری شبیه به علائم بسیاری دیگر از بیماریهای دستگاه ادراری است، ابتدا باید بیماریهای قابل درمان که سبب علائم مشابه می شوند را رد کرد. شایعترین این بیماریها، عفونت ادراری و سرطان مثانه است. در خانمها یک علت شایع درد لگنی آندومتریوز (وجود مخاط رحم بصورت نابجا در داخل لگن) است.


تشخیص التهاب مثانه یا سندرم مثانه دردناک بر اساس موارد زیر خواهد بود:
• وجود درد که بتوان آنرا به مثانه منتسب کرد به همراه تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن
• فقدان سایر بیماریها که بتوانند علائم فوق را ایجاد نمایند
از اقدامات تشخیصی برای این بیماری می توان از موارد زیر نام برد: آزمایش ادرار، کشت ادرار، سیستوسکوپی، نمونه برداری از جدار مثانه، و متسع ساختن جدار مثانه زیر بیهوشی.


درمان التهاب مثانه یا سندرم مثانه دردناک چیست؟
تاکنون برای این بیماری درمان اختصاصی یافت نشده است و نیز نمی توان پیش بینی کرد که کدام بیماران با درمانهای موجود و به چه میزان خوب خواهند شد. علائم ممکن است با تغییر رژیم غذائی، درمانهای بخصوص و یا خودبخود، تخفیف پیدا کنند. حتی وقتی علائم بهبود پیدا کردند چند روز، چند هفته، چند ماه و یا چند سال بعد مجدداً عود می کنند. چون علت بیماری مشخص نیست درمان معطوف به تسکین علائم بیمار خواهد بود. بسیاری از بیماران با ترکیبی از درمانها برای مدت طولانی خوب خواهند بود.

 

درمانهای رایج عبارتند از:
متسع کردن مثانه: در این روش زیر بیهوشی مثانه بشدت متسع می شود. اینکار با افزایش حجم مثانه و مداخله در انتقال سیگنالهای درد، سبب بهبود درد بیمار می شود. تا 48 ساعت پس از اتساع مثانه، علائم بیمار بدتر می شوند ولی رفته رفته در عرض 4 هفتة بعدی علائم بهبودی ظاهر می شوند.


وارد کردن بعضی مواد داروئی به داخل مثانه: در این روش مثانه توسط یک داروی مشخصی پر شده و مدت 15 دقیقه دارو در داخل مثانه نگهداشته شده و سپس خالی می شود. یک داروی بخصوصی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای این موضوع مورد تائید قرار گرفته است. ابتدا در داخل مثانه یک سوند گذاشته می شود و سپس این دارو از طریق سوند وارد مثانه می شود. این درمان هر هفته به مدت 8-6 هفته انجام می شود ودر صورت نیاز می توان دوره درمان را تکرار کرد. بسیاری از بیمارانیکه از این دارو سود می برند، 4 هفته بعد از خاتمه درمان 8-6 هفته ای شروع به بهبودی می کنند.


• این بیماری درمان خوراکی نیز دارد که آن هم توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تائید قرار گرفته است. در 4 ماه اول بیمار ممکن است بهبودی در علائم مشاهده نکند. کاهش تکرر ادرار ممکن است 6 ماه طول بکشد. بیمار باید تشویق شود که حدافل 6 ماه دارو را مصرف نماید. اگر بعد از 6 ماه هنوز بهبودی اتفاق نیفتاد، دارو قطع می شود.
منبع : 7sib.ir


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:التهاب مثانه در خانمها (سندرم مثانه دردناک),قاعدگی,بهداشت بانوان, | 14:32 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

قاعدگی,طولانی شدن دوران قاعدگی,علت طولانی شدن پریود

آیا طولانی شدن دوران قاعدگی نگران کننده است؟
دوران قاعدگی طولانی، اگرچه برای هر کسی آزاردهنده است، در برخی از زنان ، می تواند  نشانه  یک مشکل جدی باشد.
برای برخی زنان زمان در دوران قاعدگی به کندی می گذرد. بویژه اگر دوره قاعدگی آنها طولانی باشد. مدت زمان طبیعی خونریزی قاعدگی  از 3 تا 7 روز است. قاعدگی طولانی یا منوراژی به خونریزی بیش از یک هفته گفته می شود. بسته به شرایط، قاعدگی طولانی می تواند ناشی از مصرف هورمون های ضدبارداری یا وجود یک مشکل جدی ، باشد.

 

طول یک دوره قاعدگی زنان بزرگسال به طور متوسط از 21 روز تا 35 روز است.  دختران جوان تازه بالغ شده، یا زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند ، ممکن است قاعدگی های منظمی نداشته باشند و طول این دوره بیشتر یا کمتر از میزان نرمال ، یا با خون ریزی شدید تر یا خفیف تر همراه  باشد.
معمولا این بی نظمی به دلیل تغییر در سطح هورمون ها ، بویژه هورمون استروژن رخ می دهد. استروژن به تشکیل لایه داخلی رحم که اندومتریوم نام دارد،  کمک می کند. این غشاء رحمی، یا محلی برای تخمک بارور شده خواهد شد یا اینکه در زمان خون ریزی قاعدگی بیشتر آن فرو ریخته و خارج می شود. در زمان دوره های قاعدگی نامنظم و آزاردهنده ، این تغییرات هورمونی شایع بوده و به ندرت نشانه ای از وجود یک مشکل جدی اند.


دلایل دوران طولانی خونریزی قاعدگی
ممکن است شما از پزشک خود بشنوید که وقتی با خون ریزی قاعدگی خیلی زیاد یا طولانی روبرو هستیم در شرایط بدنی خاصی قرار دارید. منوراژی به معنای دوره قاعدگی سنگین و طولانی مدت است. پلی منوره، به خون ریزی نامنظم در طول 21 روز یا کمتر اشاره دارد. این شرایط غیر عادی بعد از اینکه علل دیگری  مانند بارداری، رد شوند، مورد توجه قرار می گیرند.


خونریزی غیرعادی رحمی،  (DBU)اختلال در عملکرد رحم نیز یک علت دیگر قاعدگی طولانی است. این اختلال می تواند در هر زمانی از دوران باروری زنان، رخ دهد. ولی بیشتر در سنین بالای 40 سال رخ می دهد. این بیماری  نشان دهنده یک اختلال هورمونی است که استحکام لایه داخلی رحم را تحت تاثیر قرار می دهد و این منجر به بی نظمی، شدت خونریزی قاعدگی  یا طولانی شدن آن  می شود.


پزشکان این  مسئله را  به کمک هورمون ها درمان می کنند، استروژن، پروژسترون، یا ترکیبی از دو هورمون زنانه در قرص های ضد بارداری وجود دارند ،همچنان که از بارداری جلوگیری می کنند، می توانند به تولید منظم هورمون ها کمک کنند و در استحکام لایه داخلی رحم ، تاثیر گذار باشند. قرص های ضدبارداری حتی می توانند در درمان این بیماری در زنان، در اوایل شروع یائسگی آنها،  موثر باشند.


بعضی قرص های کنترل بارداری که ساختار هورمونی دارند، می توانند بر نوسانات، طول دوره و شدت دوره قاعدگی اثر بگذارند. همینطور، تغییر نوع قرص ضد بارداری که مصرف می کنید، می تواند بر خونریزی قاعدگی اثر گذارد.  بهرحال،  شما هرگز نباید خوسردانه، از قرص های ضدبارداری حتی جهت درمان دوره قاعدگی طولانی خود، برپایه حرف دیگران ، استفاده کنید. هر زنی دوره قاعدگی متفاوتی دارد و مصرف دارو ها، می تواند بر دوره قاعدگی تاثیر داشته باشد. بنابراین همیشه با مشورت پزشک خود، اقدام کنید.


شرایط اساسی که منجر به خونریزی طولانی قاعدگی می شوند:
اولین قدم در تشخیص علت خونریزی قاعدگی طولانی شما،مراجعه به متخصص زنان یا  پزشک متخصص سلامتی، است. پزشک بعد از انجام آزمایش ها، به تشخیص بیماری شما می پردازد.
بسته به سن شما، پزشک توسط آزمایش خون، وضعیت بارداری، سطح هورمون ها و کارآیی تیروئید را بررسی می کند. سایر آزمایش های تشخیصی ممکن است شامل تست پاپااسمیر، بیوپسی آندومتر و سونوگرافی  باشد.


عواملی که می توانند باعث خونریزی قاعدگی غیر طبیعی شوند:
- فیبروم های رحمی، رشد غیر سرطانی دیواره رحم
- هایپرپلازی آندومتر، آندومتر ضخیم
- اختلال خون ریزی مانند بیماری فون ویلبرراند  (هموفیلی)
- مشکل لخته شدن خون
- مشکلات تیروئید
- مشکلات غدد
- عفونت
- کیست های تخمدان
- پولیپ رحم
- سرطان
مشکلات مربوط به تخمک گذاری هم می تواند بر طولانی شدن دوره، اثر بگذارد.


درمان های خونریزی قاعدگی طولانی
در کنار درمان با روش ضدبارداری، درمان های خون ریزی غیر عادی عبارت اند از:
- دارو درمانی
- هیستروکتومی، عمل جراحی برداشتن رحم
- برداشتن آندومتر، عمل جراحی برداشتن یا سوزاندن پوشش رحم
شیوه درمان مناسب ، به علل بیماری شما و همینطور شرایط شخصی شما مثل اینکه بخواهید در آینده باردار شوید، یا نه، بستگی دارد. بعضی روش های درمانی مانند هیستروکتومی، سبب ناباروری می شوند.

خونریزی قاعدگی طولانی ممکن است تنها برای بعضی زنان آزاردهنده باشد یا اینکه نشانه ای از یک بیماری باشد.

منبع : ir-med.com


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب: آیا طولانی شدن دوران قاعدگی نگران کننده است؟,قاعدگی,بهداشت بانوان, | 14:30 | نویسنده : حامد |

 

 

 

 

 

سرطان تخمدان,علائم سرطان تخمدان,قاعدگی نامنظم اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

علامتی جدید از سرطان تخمدان
طبق مطالعه‌ای که به تازگی در نشست سالانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا ارائه شده، زنانی که عادت ماهانه نامنظمی دارند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار داشته باشند.
بر اساس گزارشی که مجله پریونشن از این پژوهش منتشر کرده، پژوهشگران موسسه سلامت عمومی دانشگاه برکلی، این پژوهش گسترده را از سال 1959 میلادی آغاز کردند و تا سال 1967 میلادی با مطالعه روی چهارده هزار زن باردار، سلامت آنها را در پنجاه سال بعدی زندگی شان مورد بررسی قرار دادند.
پس از گذشت پنج دهه، اکنون آنان دریافته اند زنانی که دوره های قاعدگی شان نامنظم است، 2.4 برابر بیش از دیگران در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان تخمدان قرار خواهند داشت.


اما منظور از دوره قاعدگی نامنظم چیست؟
از نظر این پژوهشگران عادت ماهانه ای نامنظم است که به یکی از سه طریق زیر رخ دهد:
1- زمان شروع عادت ماهانه قابل پیش بینی نباشد.
2- طول دوره بین دو عادت ماهانه، یعنی تعداد روزهای بین دو عادت، به طور منظم کوتاه و بلند شود و البته این کوتاه و بلند شدن بیش از ده روز طول بکشد.
3- طول دوره بین دو عادت ماهانه منظم باشد، اما همیشه بیش از 35 روز طول بکشد.


تذکر : توجه داشته باشید که پژوهشگران بر این نکته تاکید می کنند که یافته هایشان قابل تعمیم به زنانی نیست که در دوره نزدیک به یائسگی قرار دارند، زیرا نوسانات دوره قاعدگی در این سن، طبیعی است.
پژوهشگران هنوز نتوانسته اند با اطمینان بگویند چرا چنین پیوند محکمی میان دوره های نامنظم قاعدگی و بروز سرطان تخمدان وجود دارد.
پیش از این تصور می شد هر چه تعداد دفعات تخمک گذاری کمتر و طول دوره دو عادت ماهانه بیشتر باشد، احتمال بروز سرطان تخمدان نیز کمتر خواهد بود.
دوره های نامنظم عادت ماهانه می تواند عامل خطرناک جدیدی برای بروز سرطان تخمدان باشد، اما زنانی که دوره های قاعدگی شان از نظم دقیقی تبعیت نمی کند، نباید زیاد نگران باشند، زیرا متخصصان می گویند از هر 71 زنی که به سرطان تخمدان مبتلا می شوند، تنها یکی از آنها به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهد و 70 نفر دیگر درمان می شوند و پس از آن براحتی می توانند به زندگی خود ادامه دهند.
به هر حال هر علامت و عارضه ای که جدی گرفته نشود، می تواند فرد را به مرحله ای برساند که دیگر از دست پزشکان کاری برنیاید.


پس اگر دوره های عادت ماهانه شما در یکی از موارد سه گانه بالا می گنجد، یا هر اختلال دیگری در این دوره ها مشاهده می کنید، حتما مساله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. او می تواند توصیه هایی به شما ارائه دهد یا حتی در صورت نیاز، داروهایی تجویز کند که نظم مطلوب به این دوره ها بازگردد.


علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
پزشکان تاکید دارند شناخت زودهنگام علائم سرطان تخمدان مانند بسیاری دیگر از بیماری‌ها، بهترین راه‌کار برای تشخیص به موقع بیماری و در نتیجه مقابله موثرتر با سرطان است.
دیلیجت سینگ، متخصص و دستیار رئیس بخش «تشخیص سرطان و برنامه پیشگیری» در بیمارستان «مموریال نورت وسترن» آمریکا در این باره تاکید کرد: در حال حاضر هیچ تست قابل اطمینانی برای تشخیص این سرطان در مراحل اولیه وجود ندارد و به همین دلیل زنان باید روی عادات و تغییرات بیولوژیک بدن خود متمرکز شوند تا در صورت مشاهده هر تغییر غیرعادی، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند.
به گزارش روزنامه ایندیا اکسپرس، سرطان تخمدان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است. بسیاری از زنان می‌توانند پس از معالجه و بهبود سرطان، زندگی طولانی و رضایت بخشی داشته باشند.


زمانی که گروهی از سلول‌های بافت تخمدان به طور غیرطبیعی رشد می‌کنند و از کنترل خارج می‌شوند، توده‌ای در این عضو تشکیل شده و تومور بوجود می‌آید.تومورهای تخمدان ممکن است از نوع خوش خیم (غیرسرطانی) تا حدی بدخیم و یا بدخیم (سرطانی) باشند.
به گفته متخصصان زنان و مامایی، سرطان تخمدان یکی از شایع ترین سرطان‌های زنانه است که متاسفانه در اکثر موارد دیر تشخیص داده می‌شود. بیماری اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل علاج است، اما در 75 درصد موارد به دلیل تشخیص دیرهنگام، سرطان پیشرفت می‌کند.


بهترین اقدامات برای محافظت در برابر این سرطان عبارتند از:
- بکار گرفتن روش‌های پیشگیری
- آشنایی با عوامل خطرزا
- آشنایی با علائم هشداردهنده احتمالی سرطان


مهم ترین علائم اولیه و هشداردهنده سرطان تخمدان عبارتند از:
- نامنظمی عادت ماهیانه که معمولا اولین شکایت و دلیل مراجعه بیمار به پزشک است
- تکر ادرار همزمان با بزرگ شدن تومور تخمدان
- بروز درد در ناحیه لگن
- یبوست و پس از مدتی ورم شکم
- درد شدید شکم در اثر خونریزی و یا پارگی و پیچ خوردگی تومور
- ایجاد علائم گوارشی مانند تهوع، سوزش سر دل، نفخ شکم، سیری زودرس، کاهش وزن و بی اشتهایی که در صورت متاستاز و نفوذ تومور به بافت‌های خارج از لگن و قسمت های فوقانی شکم بروز می‌کنند.
 آمارها نشان می‌دهد که در 80 درصد موارد، این سرطان بعد از 40 سالگی بروز می‌کند و احتمال ابتلا به آن با افزایش سن، تشدید می‌شود.

منابع:

isna.ir
jamejamonline.ir


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب: علامتی جدید از سرطان تخمدان,تخدان,بهداشت بانوان,سرطان تخمدان, | 14:27 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

علت خونریزی زیاد در قاعدگی,خونریزی غیرطبیعی رحم,علت خونریزی بعد از یائسگی

وقتی خونریزی زنانه غیرطبیعی می شود
منظور از خونریزی غیرطبیعی رحم چیست؟
خونریزی رحمی در شرایط زیر غیرطبیعی محسوب می‌شود:
-خونریزی در فاصله بین پریودها
-خونریزی بعد از آمیزش
-لکه‌بینی در هر زمان از سیکل قاعدگی
-خونریزی شدیدتر یا طولانی‌تر از حدعادی
-خونریزی بعد از یائسگی
-سیکل‌های طولانی‌تر از ۳۵ روز و کوتاه‌تر از ۲۱ روز غیرطبیعی هستند. توقف پریود به‌مدت ۶-۳ ماه (آمنوره) نیز غیرطبیعی محسوب می شود.


سیکل قاعدگی طبیعی چیست؟
هرسیکل قاعدگی در اولین‌روز خونریزی یک پریود شروع شده و با اولین روز سیکل بعدی پایان می‌یابد. در اکثر زنان این سیکل حدوداً ۲۸ روز طول می‌کشد (یعنی فاصله اولین‌روز پریود تا اولین‌روز پریود بعدی = روز۲۸). سیکل‌های طبیعی ۲۱ تا ۳۵ روزه می‌باشند.


خونریزی غیرطبیعی در چه سنی شایع‌تر است؟
خونریزی غیرطبیعی در هر سنی ممکن است دیده شود. با این حال در زمان‌های خاصی از زندگی زنان این حالت شایع‌تر است. در سال‌های اول شروع پریود (حدود۱۶-۹سالگی) ممکن است پریودها چندان منظم نباشند. در حوالی ۳۵ سالگی پریودها کوتاه‌تر می‌شوند. با نزدیک‌شدن به یائسگی نیز پریودها غالباً کوتاه‌تر می‌گردند. هم‌چنین گاهی پریود رخ نداده و یا خونریزی خفیف‌تر یا شدیدتر می‌شود.


علل خونریزی غیرطبیعی چیست؟
افزایش یا کمبود هورمون‌هایی که سیکل قاعدگی را تنظیم می‌کنند، می‌توانند باعث بروز خونریزی غیرطبیعی یا شدید گردند. عوامل بسیاری می‌توانند تعادل هورمون‌ها را برهم بزنند، مانند:
-برخی داروها
-بارداری
-سقط جنین
-بارداری خارج رحمی
-مشکلات مربوط به روش های جلوگیری از بارداری مانند IUD یا قرص
-عفونت رحم یا دهانه آن
-فیبروییدها
-مشکلات مربوط به لخته‌شدن خون
-پولیپ‌ها
-انواع خاصی از سرطان مانند سرطان‌رحم، دهانه‌رحم یا واژن
-بیماری‌های مزمن (مانند مشکلات تیروئید یا دیابت)

ابتدا پزشک به بررسی مشکلات شایع گروه سنی فرد می ‌پردازد. بعضی ازاین مشکلات جدی نبوده و راحت درمان می‌شوند. بقیه ممکن است جدی‌تر باشند، به هر حال همه آن‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند.


خونریزی غیرطبیعی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
به منظور یافتن علت، پزشک در مورد سوابق بیماری‌های فردی و خانوادگی و نیز سیکل‌های قاعدگی سؤال خواهد کرد. لذا، قبل‌ازمراجعه به دکتر بهتراست درمورد قاعدگی‌های خود یادداشت بردارید (تاریخ شروع، مدت خونریزی، شدت خونریزی، وجودلکه‌بینی)
ممکن است پزشک شما را معاینه کرده و برایتان آزمایش خون درخواست کند، این تست‌ها برای بررسی شمارش سلول‌های خونی و تعیین میزان هورمون‌ها به منظور رد برخی بیماری‌های خونی صورت می‌گیرند، شاید دکتر شما را از نظر بارداری نیز چک کند.


برای تشخیص خونریزی غیرطبیعی چه تست‌هایی ممکن است ضرورت یابند؟
با توجه به علائم، ممکن است تست‌های دیگری انجام شوند. بعضی ازاین تست‌ها در مطب دکتر قابل انجامند ولی برخی باید در مراکز خاصی انجام شوند:
سونوگرافی: با استفاده از امواج صوتی از اعضای داخل لگن تصویربرداری انجام می‌شود.
بیوسپی (تکه‌برداری) از آندومتر: با وسیله خاصی از دیواره رحم (آندومتر) تکه‌برداری و زیرمیکروسکوپ بررسی می‌گردد.


سونوهیستروگرافی: به کمک یک لوله باریک مایعی در داخل رحم ریخته، همزمان و به کمک اولتراسوند از رحم تصویربرداری انجام می‌شود.
هیستروسالپینژوگرافی: یک ماده رنگی در داخل رحم و لوله‌های فالوپ تزریق و سپس با اشعه X عکس‌برداری انجام می‌شود.
اتساع و کورتاژ(D&C): دهانه رحم متسع و سپس بافت دیواره رحم به آرامی تراشیده یا مکیده می‌شود، سپس با میکروسکوپ بررسی می‌گردد.
لاپاروسکوپی: یک وسیله باریک شبیه به تلسکوپ (از طریق ایجاد برشی درست در زیر یا روی ناف ) وارد بدن شده و به کمک آن داخل شکم مشاهده می‌گردد.


هنگام تصمیم‌گیری درباره درمان چه عواملی مدنظر قرار می‌گیرند؟
سه دسته درمان وجود دارد:
۱) استفاده از دارو، مثل هورمون‌ها
۲) استفاده از جراحی
۳) صبر و مشاهده قبل از توسل به دو راه دیگر
انتخاب نوع درمان به عوامل بسیاری بستگی دارد ازجمله: عامل ایجاد خونریزی، سن بیمار و تمایل وی برای بچه‌دارشدن. با اینحال اکثر بیماران با دارو درمان می‌شوند.


برای کمک به کنترل خونریزی غیرطبیعی از چه داروهایی استفاده می‌شود؟
برای کنترل خونریزی غیرطبیعی از رحم، غالباً از داروهای هورمونی استفاده می‌شود. نوع هورمونی که باید مصرف شود بستگی به سن بیمار و تمایل وی برای باردارشدن دارد. ممکن است قرص‌های ضدبارداری پریودها را منظم‌تر کنند. این هورمون‌ها به شکل تزریقی، کرم واژینال و یا IUD‌هایی که از خود هورمون‌ها رها می‌کنند تجویز می‌شوند (IUD نوعی وسیله ضدبارداری است که در داخل رحم گذاشته می‌شود. هورمون‌های تعبیه شده در IUD به آرامی آزاد شده و ممکن است خونریزی غیرطبیعی را کنترل کنند).
امکان دارد خونریزی در اثر هایپرپلازی آندومتر ایجاد شده باشد (دراین حالت رحم بسیار ضخیم می‌شود.) برای جلوگیری و درمان این وضعیت نیز می‌توان از داروها کمک گرفت.


برای درمان خونریزی غیرطبیعی از چه نوع جراحی استفاده می‌شود؟
ممکن است بعضی زنان برای برداشتن توده‌هایی که باعث خونریزی شده‌اند (مثل فیبرویید) نیازمند جراحی باشند. بعضی فیبروییدها را می‌توان با هیستروسکوپی برداشت. گاهی تکنیک‌های دیگری لازم می‌شوند (مانند Endometria ablation که با هدف توقف یا کاهش دائمی خونریزی به‌کارمی‌رود ولی باید قبل‌ازآن حتماًٌ بیوسپی انجام شده باشد).
وقتی اشکال درمانی دیگر پاسخگو نبوده و یا اصولاً کاربردی نداشته باشند، ممکن است هیسترکتومی انجام شود. هیسترکتومی نوعی جراحی بزرگ است که درآن رحم از بدن بیرون آورده می‌شود. بعدازاین عمل زنان دیگر پریود نخواهند شد.
منبع : pezeshkan.org


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:وقتی خونریزی زنانه غیرطبیعی می شود,بهداشت بانوان,خونریزی بانوان, | 14:26 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

ترشحات سینه,علت ترشحات سینه,سرطان پستان

انواع ترشحات سینه
توجه به موارد زیر هنگام بروز ترشحات نوک سینه مهم است:
- ترشح از یک سینه و یا دو سینه
- توده، درد و یا تغییر در نوک پستان به همراه ترشح
- حاملگی
- استفاده از وسایل ضد بارداری
- اختلالات قاعدگی
- سابقه بیوپسی پستان
- عفونت و یا سرطان پستان
- ضربه به قفسه سینه
- دستکاری پستان
- مصرف برخی داروها که محرک ترشح سینه اند

ترشحات نوک سینه می تواند یکی از علائم سرطان سینه باشد، اما در اغلب موارد ترشحات نوک پستان بی خطر هستند.

 

تشخیص ترشحات خوش‌خیم (بی خطر) از ترشحات بدخیم (خطرناک)
- اگر ترشحات سینه خودبخود خارج شوند، معمولا جدی است. اما اگر ترشحات با فشار دادن نوک سینه بیرون بیاید، می توان آن را نادیده گرفت.
- رنگ ترشحاتی که نگران کننده هستند، معمولا خونی و یا روشن است.
- اگر سینه را فشار دهید و از نقاط متعدد نوک پستان ترشحاتی خارج شود، جای نگرانی کمتری دارد، با این حال اگر ترشحات به طور مداوم از یک قسمت نوک پستان خارج شوند، نگران کننده است.

 

انواع ترشحات سینه
ترشحات نوک پستان در اواخر بارداری و یا پس از زایمان طبیعی است، ولی در سایر اوقات غیرطبیعی و در اغلب موارد خوش خیم می باشد.


چند نوع از ترشحات نوک پستان عبارتند از:
1- ترشحات طبیعی
در اکثر خانم ها، اگر نوک سینه مخصوصا پس از استحمام بین دو انگشت فشار داده شود، مایعی از آن خارج می شود. در خانم هایی که از قرص های ضدبارداری و آرام بخش استفاده می کنند، این مسئله شایع تر است.
همچنین قبل از یائسگی، این ترشحات زیاد دیده می شود که علت آن، ریزش سلول های سطحی مجاری پستان به علت تغییرات هورمونی است. ترشحات طبیعی پستان، احتیاج به درمان پزشکی ندارند.


2- ترشح شیری رنگ
ترشحات شیری رنگ معمولا در خانم هایی که در سنین باروری هستند، به صورت خودبخودی و دوطرفه دیده می شود. ترشح شیری ناشی از افزایش هورمونی به نام پرولاکتین است. این هورمون در اواخر دوران حاملگی و طی شیردهی در بدن افزایش می یابد و منجر به تولید شیر می شود.


3- ترشحات رنگی
گشاد شدن مجاری پستان می تواند باعث ترشحات چسبناک نوک سینه شود که معمولا در زنان یائسه به صورت دو طرفه وجود دارد. گشاد شدن مجرای پستان اغلب با درد، خارش و ورم نوک پستان همراه است. رنگ این ترشحات می تواند سفید، زرد، قهوه ای، سبز، آبی و یا خاکستری باشد.
این ترشحات رابطه ای با سرطان سینه ندارند و کاملا بی خطر می باشد.


4- ترشحات چرکی
اغلب این ترشحات یک طرفه می باشند و پس از کشت ترشحات سینه در آزمایشگاه، عفونت در آن مشاهده می شود. عفونت پستان (ماستیت) اغلب در زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند دیده می شود.
در این حالت باید آنتی بیوتیک مصرف شود و آبسه پستان باید تخلیه شود. اگر عفونت و التهاب پستان با درمان های انجام شده برطرف نشد، باید به وجود سرطان های التهابی شک کنیم و از دیواره پستان نمونه برداری انجام شود.


5- ترشحات آبکی و بی رنگ
این نوع ترشحات نیاز به بررسی دقیق تر دارد. این نوع ترشحات کاملا شفاف و بی رنگ هستند. ترشحات آبکی و بی رنگ می تواند نشانه ای از وجود سلول های غیرطبیعی از جمله سلول های سرطانی در پستان باشد.
زمانی که ترشحات از هر دو پستان وجود دارد، خطر ابتلا به سرطان کمتر می شود.


6- ترشحات رقیق و روشن با ته رنگ صورتی
در ترشحات رقیق و روشن با ته رنگ صورتی، گلبول های قرمز در زیر میکروسکوپ مشاهده  می شود و در حالت دوطرفه، نگرانی کمتری وجود دارد.


7- ترشحات خونی
ترشحات خونی می تواند نشانه ای از وجود سلول های سرطانی در پستان باشد، بنابراین بررسی پزشکی توصیه می شود. مهم ترین نوع ترشح پستان از لحاظ مشکوک بودن به سرطان، ترشح خونی می باشد. اگر ترشحات خونی و یا صورتی رنگ در سینه خود احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.


اگر ترشح خونی همراه با مواردی مانند یک طرفه بودن ترشح و سن بالای چهل سال بود، نیاز به بررسی های دقیق تر پزشکی دارد.

ترشح خونی نوک پستان در اواخر باردرای و دوران شیردهی می تواند به علت افزایش عروق بافت پستان باشد و مدتی پس از زایمان برطرف می شود. در این زمان اگر توده ای تشخیص داده نشد، نیازی به بررسی های بیشتر نمی باشد.
تذکر: ترشحات خونی، آبکی و یا صورتی احتیاج به بررسی دقیق پزشکی دارند و در نهایت ممکن است به جراحی نیاز پیدا کنند. پس حتما آنها را جدی بگیرید.


چگونه ترشح نوک پستان بررسی می شود؟
پستان توسط پزشک معاینه می شود. پزشک در مورد سابقه ابتلا به بیماری ها و وضعیت سلامتی از شخص سوال می کند و ممکن است برای ارزیابی های دقیق تر، ماموگرافی و یا سونوگرافی تجویز نماید.
سونوگرافی برای بررسی علل ترشحات از نوک پستان بسیار مفید است.
در برخی موارد، نمونه برداری از پستان نیز انجام خواهد شد.

 

در صورت وجود ترشح نوک پستان چه باید کرد؟
آسوده خاطر باشید چون اکثر ترشحات نوک سینه خطری ندارند. اما خوب است که در صورت مشاهده هر گونه اختلال در سینه ها، به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است آن وضعیت نیاز به درمان پزشکی داشته باشد و در صورت جدی بودن مشکل، هرچه زودتر اقدام کنید، برایتان بهتر خواهد بود.

منبع : tebyan.net


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب: انواع ترشحات سینه,ترشح سینه,بهداشت بانوان,مشکلات سینه زنان, | 14:25 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

قرص جلوگیری,عوارض قرص جلوگیری,

از عوارض مهم قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توان به احتمال لخته‌شدن خون در رگ‌ها (ترومبوز سینوس مغزی) و انسداد رگ‌های ریه توسط لخته خون (آمبولی ریه) اشاره کرد که یکی ازخطرناک‌ترین و مرگبارترین عوارض این قرص‌هاست.

دکتر  لاهوتی، متخصص زنان و زایمان درباره عوارض استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری از سوی بسیاری از خانم‌ها در ماه رمضان با هدف به تعویق انداختن قاعدگی گفت:

 «قرص‌های پیشگیری از بارداری حتی در شرایطی که با دوز معمول و با هدف پیشگیری و به صورت دوره‌ای مصرف می‌شود، خطراتی دارد که گاه سلامت و حتی حیات فرد را به طور جدی به خطر می‌اندازد.
 
در نتیجه قبل از شروع مصرف این قرص‌ها با هدف به تعویق انداختن عادت ماهانه، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و هیچ‌گاه خودسرانه اقدام به مصرف این قرص‌ها نکنید.
 
از عوارض مهم این قرص‌ها می‌توان به احتمال لخته‌شدن خون در رگ‌ها (ترومبوز سینوس مغزی) و انسداد رگ‌های ریه توسط لخته خون (آمبولی ریه) اشاره کرد که یکی از خطرناک‌ترین و مرگبارترین عوارض این قرص‌هاست.
 
از دیگر عوارض این قرص‌ها نیز می‌توان به افزایش فشار خون، آسیب کبدی، سردرد، تهوع و استفراغ، لکه‌بینی، افسردگی و تغییرات خلق و خو و ایجاد لکه‌های پوستی اشاره کرد.
 
همچنین یکی دیگر از عوارض مهم این قرص‌ها که به علت طولانی کردن زمان عدم خونریزی رخ می دهد، خونریزی شدید و آزاردهنده بعد از قطع مصرف قرص می باشد.
 
قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری، شامل داروهای هورمونی است که با سرکوب کردن عملکرد تخمدان مانع تخمک‌گذاری می‌شوند.

خونریزی ماهانه حاصل تغییرات دوره‌ای هورمون‌های زنانه است. این هورمون‌ها با ریتم مشخصی از تخمدان‌ها ترشح شده و باعث رشد و افزایش ضخامت دیواره داخلی رحم (اندومتر) می‌شود. زمانی که دو هفته بعد از تخمک‌گذاری این هورمون‌ها کاهش می‌یابد، حمایت هورمونی از اندومتر کاهش می‌یابد و با ریزش این بافت خونریزی ماهانه ایجاد می‌شود.»
 
دکتر زمانی، متخصص مغز و اعصاب درباره ترومبوز سینوس مغزی (لخته شدن خون در ورید مغزی) می گوید:
 
«در هر دقیقه میزان قابل توجهی خون وارد مغز می شود و بعد از استفاده توسط مغز، همین میزان خون از مغز خارج می شود.
 
بروز هر گونه اختلالی در تخلیه خون از مغز همانند ایجاد لخته خون در ورید مغزی، باعث پرخونی مغز و ورم آن می شود و از آنجا که مغز توسط کاسه استخوانی سر احاطه شده است، با این ورم و پرخونی امکان افزایش حجم ندارد و در نتیجه به مغز فشار وارد آمده و خطرات زیادی فرد را تهدید می کند.

 ترومبوز سینوس مغزی در خانم ها شایع تر است، به خصوص در خانم های چاق.
 
در بسیاری از موارد فرد به دلایل مختلف دچار کم آبی بدن می شود و غلظت خونش افزایش می یابد. طبیعتا خون غلیظ هم بیشتر لخته می شود.
 
{در ماه مبارک رمضان به دلیل آنکه فرد مدت طولانی روزه است و غذایی نمی خورد و نوشیدنی نمی آشامد، به خصوص در روزهای گرم تابستان که مدت روزه داری حدود 17 ساعت در روز است و گرمای هوا هم باعث تعریق بیشتر فرد می شود، احتما بروز کم آبی در بدن خیلی زیاد است.}
 
قرص های ضدحاملگی هم از آنجا که لخته شدن خون را افزایش می دهند، احتمال این ترمبوز را افزایش می دهند. به خصوص به نظر می رسد مصرف نامنظم این قرص ها تاثیر بیشتری داشته باشد.
 
استفاده بی رویه از قرص های ضدحاملگی، به خصوص در گرما و کار جسمی (که باعث کم آبی بدن می شود) خانم ها و به خصوص خانم های چاق را در خطر ترومبوز سینوسی قرار می دهد که صرفا با افزایش مصرف مایعات یا قطع مصرف این قرص ها و یا کاهش فعالیت بدنی می توان از این خطر کاست.
 
عامل مهم دیگر وجود عفونت در اطراف مغز مثل عفونت گوش و سینوس های بینی است. وجود این عفونت ها، انعقاد خون را در قسمت های مجاور افزایش می دهد و باعث افزایش پدیده ترومبوز می شود.»

منابع:
جام جم
روزنامه اعتماد

تبیان


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب: ماه رمضان قرص جلوگیری نخورید,بهداشت بانوان,جلوگیر از بارداری,بارداری در رمضان, | 14:23 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

 

قابل توجه دختران تنبل

 

 


● شما بعد از دستشویی رفتن دستانتان را نمی شویید.

▪ چرا این کار را انجام می دهید؟

توبی ساویل میکروبیولوژیست می گوید: دستان خیس ۱۰ هزار بار بیشتر از دستان خشک باکتریها را به خودش جذب می کند.این میکروبها به شیوع مسمومیت غذایی، سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

▪ راه حل ساده

تحقیقات نشان داده که به خاطر اینکه خشک کننده های هوا زمان بیشتری را نسبت به خشک کردن دستها می گیرد شما می توانید با دستان مرطوب از دستشویی خارج شوید.درعوض دستانتان را با دستمال کاغذی یا حوله خشک کنید و از تماس داشتن با دستگیره در اجتناب کنید.

 

● شما از پدهای بهداشتی بزرگتر استفاده می کنید تا کمتر آن را عوض کنید
▪ چرا نباید این کار را انجام دهید؟
دکتر جانیس رایمر متخصص بیماری های زنان و استاد دانشگاه لندن می گوید:استفاده از پد بهداشتی بزرگ برای کمتر تعویض کردن آن کار درستی نیست.این کار تعادل طبیعی بافتها را به هم می زند و احتمال ابتلا به برفک و عفونت را هم افزایش میدهد.


▪ راه حل ساده
دکتر رایمر می گوید:زمانی که نزدیک عادت ماهانه تان است و همچنین در روزهای پایانی عادت ماهانه تان هستید یک شلوارک با خاصیت جذب کنندگی بپوشید.هر ۳ یا ۴ ساعت در روز و هر ۸ ساعت در شب پد بهداشتی تان را عوض کنید تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

 

● شما ایستاده غذا می خورید
▪ چرا نباید این کار را کنید؟
دکتر کتی موس از دانشگاه جی پی اس می گوید: هنگامی که وقت ندارید بنشینید و با عجله غذا میخورید برای دستگاه گوارشتان مضر است.قورت دادن لقمه های غذا آن هم به شکل سریع باعث گرفتگی و اسپاسم در گلو و مری می شود و منجر به سوزش معده تان می شود.


▪ راه حل ساده
حتما برای نشستن و غذا خوردن زمان بگذارید اما نه اینکه جلوی تلویزیون بنشینید.محققان دانشگاه ایالت جورجیای آمریکا کشف کردند که افرادی که به این روش غذا می خورند هر روز به طور میانگین بیشتر از ۱۳۷ کالری مصرف می کنند.

 

● شما ناخن هایتان را می جوید
▪ چرا نباید این کار را انجام دهید؟
مطالعات مشخص می کند که ۹۰ درصد باکتری های دستان شما در زیر ناخن هایتان است.دکتر موس می گوید: ناخن جویدن خطر عفونت را افزایش می دهد به طوری که باکتری وارد پوستتان می شود و باعث زگیل، زخم و تورم انگشتتان می شود.


▪ راه حل ساده
ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید.اگر نمی توانید از ناخن جویدن جلوگیری کنید،ناخن هایتان را به کمی وازلین آغشته کنید.آن وقت ناخن هایتان مزه ناخوشایندی می گیرد.

 

● از بطری های پلاستیکی دوباره استفاده می کنید بدون اینکه آنها را بشویید.
▪ چرا نباید این کار را انجام دهید؟
جین هالیهان نایب رئیس مرکز تحقیقات محیطی آمریکا می گوید:شما نمی توانید میکروبها را در یک بطری آب ببینید یا حتی بو کنید.اما میکروبها می توانند باعث بروز مشکلاتی در روده و معده شما شوند.
یک مطالعه کانادایی بر روی بطری های آب در دبستان ها ، آلودگی میکروبی را در شیشه هایی که ۳ بار استفاده شده بودند نشان داد. کتی رایان استاد راهنمای این مطالعه می گوید:هر بطری آبی که مجددا بدون شستن آن استفاده شود باعث تجمع میکروب ها و آلوده شدن بطری به میکروب ها میشود.


▪ راه حل ساده
بطری ها را هر روز با آب گرم و صابون بشویید،خوب آب بکشید و سپس با پارچه ای تمیز آن را خشک کنید. هر هفته بطری ها را در آب خیس کنید تا استریلیزه شوند.

 

● از دهان شویه به جای مسواک استفاده می کنید.
▪ چرا نباید این کار را انجام دهید؟
دکتر هنری کلاور مشاور دندانسازی دنپلن می گوید: دهان شویه ها فقط نفستان را تازه می کند اما باکتری های کمی را می کشد و خیلی کم پلاک های دندانی را که نقش مهمی در پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ایفا می کنند از بین می برد.


▪ راه حل ساده
دندان هایتان را روزی دو بار و هربار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و آن را قبل از غذا خوردن انجام دهید.دکتر نیگل کارتر،مدیر اجرایی موسسه بهداشت دندان بریتانیا،می گوید: شکر یا قند موجود در غذا با پلاک دندان ها واکنش نشان می دهد و اسید تولید می کند که باعث می شود مینای دندانتان از بین برود.مسواک زدن بعد از غذا خوردن باعث ساییدگی دندان می شود درحالی که مسواک زدن قبل از غذا خوردن دندانها را با فلوراید می پوشاند و از ساییدگی و پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.

 

● شما ساک ورزشیتان را مرتب نمی شویید.
▪ چرا باید این کار را انجام دهید؟
اگر لباس مرطوب بپوشید،لباسهای ورزشیتان شانس پخش شدن آکنه و تحریکات پوستی را افزایش می دهد.یک متخصص بیماریهای پوستی می گوید:محبوس شدن عرق در بخشهای مختلف بدن باعث عفونتهای قارچی و مخمری می شود مخصوصا در ناحیه زیر سینه، یا در قسمت های تناسلی.


▪ راه حل ساده
دکتر سالی رئیس یک مرکز بهداشت بین المللی توصیه می کند که بعد از هر بار ورزش کردن باید هر یک از لباسهای ورزشی که تماس مستقیم با بدنتان دارد مانند حوله شسته شود.هرگز حوله بدنتان را با حوله ای که وسایلتان را خشک می کنید یکجا نشویید و هرگز وسایلتان را در ساک یا کیف پلاستیکی نگه داری نکنید.

 

● شما با لنز داخل چشمتان می خوابید
▪ چرا نباید این کار را انجام دهید؟
آندرسون، یک عینک ساز و رئیس مرکز مراقبتهای چشمی می گوید: چشمانتان قادر به تمیز کردن خودشان نیستند و زمانی که اکسیژن کمتری به سلولها برسد،خطر عفونت را افزایش میدهد. خوابیدن مکرر با لنز منجر به آسیب های چشمی به صورت همیشگی می شود.


▪ راه حل ساده
آندرسون می گوید: لنزها که شامل تولید جدید لنزهای هیدوژن سیلیکون می شود باید قبل از خواب برداشته شود تا چشمها استراحت کنند.و استفاده از راه حل های غلط یا استفاده از آب شیر برای تمیز کردن آنها باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت می شود.
منبع:aftabir.com


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:قابل توجه دختران تنبل ,دختران تنبل,بهداشت بانوان, | 14:22 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

تخمدان,سندروم تحریک بیش از حد تخمدان,علت درد تخمدان

وقتی تخمدان ها خیلی تحریک شوند
سندروم تحریک بیش از حد تخمدان ها بعد از تزریق داروهای هورمونی هنگام لقاح خارج رحمی (IVF) اتفاق می افتد. لقاح خارج رحم یا آی وی اف، یکی از روش های درمان نازایی است که در محیط آزمایشگاهی صورت می گیرد.

 

تزریق داروهای هورمونی باروری (درمان نازایی) رشد تخمک ها را در تخمدان ها تحریک می کند، ولی اینکه بگوییم شما دقیقا به چه میزان دارو نیاز دارید، مشکل است.مقادیر بیش از حد این هورمون ها در بدن شما منجر به بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها (OHSS) می شود که در این حالت تخمدان ها ورم می کنند و درد می گیرند.


تعداد کمی از زنان دچار موارد شدید این سندرم می شوند که باعث افزایش سریع وزن، درد شکم، استفراغ و تنگی نفس می گردد.مصرف داروهای خوراکی درمان کننده ناباروری مانند کلومیفن کمتر باعث بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها OHSS)) می شود.
گاهی هم این سندرم خودبخود رخ می دهد و ربطی به درمان نازایی ندارد.


نشانه های این سندرم کدامند؟
نشانه های سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها اغلب طی ده روز بعد از تزریق داروهای محرک تخمک گذاری شروع می شود.علائم این سندرم از خفیف تا شدید متغیر هستند که به تدریج بدتر می شوند و یا بهبود می یابند.


علائم سندرم خفیف تا متوسط:
- درد خفیف تا متوسط شکمی که می رود و می آید.
- نفخ شکم یا افزایش اندازه دور کمر
- حالت تهوع
- استفراغ
- اسهال
- احساس درد و ناراحتی در ناحیه تخمدان ها

 

برخی از زنانی که داروهای درمان کننده نازایی را تزریق می کنند، دچار نوع خفیف این سندرم می شوند که بعد از حدود یک هفته برطرف می شود. اما اگر خانمی بعد از تزریق این داروها، باردار شود، علائم سندرم بدتر می شوند و چند روز تا چند هفته طول می کشند.


علائم سندرم شدید:
- افزایش سریع وزن؛ به عنوان مثال 3/2 کیلوگرم در یک روز و یا 5/4 کیلوگرم در 3 روز یا بیشتر
- درد شدید شکمی
- تهوع و استفراغ شدید و مداوم
- کاهش دفع ادرار
- ادرار تیره رنگ
- تنگی نفس
- سفتی یا بزرگی شکم
- سرگیجه

 تخمدان,سندروم تحریک بیش از حد تخمدان,علت درد تخمدان

 مراجعه به پزشک
اگر در حال درمان نازایی خود بودید و دچار علائم سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها گشتید، به پزشک خود بگویید. حتی اگر دچار سندرم خفیف شوید، پزشک از نظر افزایش وزن و بدتر شدن علائم، شما را تحت نظر می گیرد و معاینه می کند. اگر در طی درمان نازایی خود دچار مشکلات تنفسی و یا درد پاها شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان دهنده وضعیت اورژانسی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.


علل این سندرم کدامند؟
علت دقیق این سندرم مشخص نشده است، اگرچه وجود مقادیر بالای هورمون HCG در خون نقش مهمی در این ارتباط دارد. هورمون HCG معمولا در طی بارداری در بدن زنان تولید می شود.
رگ های خونی تخمدان ها، واکنش غیرعادی به مقادیر بالای هورمون HCG نشان می دهند و شروع به نشت مایعات می کنند. این مایعات باعث می شوند تخمدان ها ورم کنند و گاهی اوقات مقادیر زیاد مایعات به سمت شکم می رود.


طی درمان نازایی، هورمون HCG به عنوان یک داروی محرک تخمدان ها به زنان نازا تزریق می شود و فولیکول کامل و بالغ، تخمک خود را رها می کند. سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها معمولا طی یک هفته بعد از تزریق هورمون HCG بروز می کند. اگر در طی درمان نازایی، باردار شوید، بدن شما در پاسخ به باردار شدن، خودش نیز HCG تولید می کند و این سندرم بدتر می شود.
داروهای تزریقی درمان کننده نازایی بیشتر از قرص خوراکی آن (کلومیفن) باعث ایجاد سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها می شوند.


عوامل خطر
زنان جوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که فولیکول های زیادی در تخمدان های خود دارند، در معرض خطر زیادی برای ابتلا به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها هستند.
عواملی که خطر ابتلا به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها را افزایش می دهند، عبارتند از:
- سندرم تخمدان پلی کیستیک: یک بیماری تناسلی که باعث خونریزی نامنظم قاعدگی، رشد موهای زائد و ظاهر غیرعادی تخمدان در سونوگرافی می شود.
- تعداد زیاد فولیکول ها در تخمدان ها
- زنان جوان
- وزن کم بدن
- مقادیر بالای هورمون استرژن در بدن قبل از تزریق هورمون HCG
- سردرد میگرنی
- بارداری های متعدد (چند بار باردار شدن)
- سابقه ابتلا به این سندرم
البته در برخی موارد، زنانی که هیچ نوع عامل خطری نداشته اند، دچار این سندرم می شوند.


عوارض
حدود یک تا دو درصد زنانی که تحت درمان های محرک تخمدان ها قرار می گیرند، دچار نوع شدید این سندرم می شوند. موارد شدید این سندرم مرگبار است.

 

تخمدان,سندروم تحریک بیش از حد تخمدان,علت درد تخمدان

 

عوارض سندرم تحریک بیش از تخمدان ها عبارتند از:
- تجمع مایعات در شکم و گاهی اوقات در قفسه سینه
- اختلال و عدم تعادل املاح بدن مثل سدیم، پتاسیم و غیره
- لخته شدن خون در رگ های خونی بزرگ و معمولا در پاها
- نارسایی کلیه
- پیچ خوردگی یک تخمدان
- پاره شدن کیست در یک تخمدان که منجر به خونریزی خطرناک می شود.
- مشکلات تنفسی
- عدم موفقیت بارداری به دلیل سقط جنین یا باردار نشدن در اثر عوارض سندرم
- به ندرت مرگ


راه های تشخیص
1- معاینه بدنی بیمار توسط پزشک : پزشک هر گونه افزایش وزن، افزایش اندازه دور کمر و درد شکمی را در شما بررسی کرده و می نویسد.


2- سونوگرافی : اگر دچار سندرم تحریک بیش از تخمدان ها باشید، سونوگرافی نشان می دهد که تخمدان های شما بزرگ تر از حد طبیعی شده اند و کیست های بزرگ پر از مایعی دارند.طی درمان نازایی با داروها، پزشک به طور منظم تخمدان های شما را با سونوگرافی از طریق واژن بررسی می کند.
3- آزمایش خون: پزشک توسط نتایج برخی آزمایشات خون می تواند غلظت خون شما را بررسی کند و اینکه آیا عملکرد کلیه های شما در اثر این سندرم آسیب دیده است یا نه.
منبع : tebyan.net


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:وقتی تخمدان ها خیلی تحریک شوند,بهداشت بانوان, | 14:21 | نویسنده : حامد |

 

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

بیماری ام اس, علائم بیماری ام اس, نشانه های بیماری ام اس

بیماری دختران جوان و زیبا را بیشتر بشناسید!
این یک باور نسبتا شایع است که  ام اس بیماری دختران جوان و زیباست. شاید مرور آمار دختران مبتلا به ام‌اس و نسبت 3 به یك دختران و پسرانی كه در سنین جوانی به بیماری «اسكلروز» چندگانه دچار می‌شوند، یكی از دلایل این تصور عمومی باشد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی انجمن ام‌اس ایران حدود 70 هزار نفر در ایران مبتلا به ام‌اس هستند و تنها نزدیك به 20 هزار نفر از آنها در انجمن‌های ام‌اس در سراسر كشور ثبت شده‌اند كه متاسفانه از میان این بیماران ثبت شده، آمار مبتلایان به ام‌اس در میان دختران و زنان سه برابر مردان است. همین موضوع موجب شده تا این بیماری دلمشغولی بزرگی را در دل بسیاری از دختران جوان به وجود آورد و آنها را دچار این دلواپسی كند كه آیا ام‌اس دیر یا زود سراغ آنها خواهد آمد؟

در این مطلب دكتر قهاری متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، دكتر عابدینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی مازندران و دكتر عظیمی متخصص مغز و اعصاب در این باره توضیحاتی را به مخاطبان  ارائه می‌كنند.


این بیماری سیستم عصبی‌تان را نشانه می‌گیرد
دیدگاهی درباره ابتلا به بیماری ام‌اس وجود دارد و آن احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی است كه به میزان كافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند و به اصطلاح ویتامین D بدن آنها كم است. دكتر  عابدینی، در این باره می‌گوید: «هنوز علت بیماری ا‌م اس نامشخص است. نقش ویتامین D به عنوان علت‌شناسی بیماری ام‌اس مدنظر پژوهشگران و محققان قرار گرفته اما هنوز به طور كامل اثبات نشده است. بیماری ام‌اس ازجمله بیماری‌هایی است كه سیستم عصب مركزی بدن را درگیر خود می‌كند.

 

این سیستم شامل نخاع، مخچه و ساقه مغز است كه با ابتلا به این بیماری دچار ضایعه می‌شوند.» وی اضافه می‌كند: «ابتلا به ام‌اس علائم مختلفی دارد كه از میان شایع‌ترین آنها می‌توان به گز‌گز كردن و مور‌مور شدن اندام‌ها مانند دست و پا اشاره كرد. علاوه بر این، ضعیف شدن بدن، مور مور شدن، تاری دید و دو بینی دنباله‌دار از جمله علائم ابتلا به این بیماری است كه خوشبختانه با رسیدگی و دریافت دارو در زمان مناسب قابل كنترل است.»


این بیماری تنها بیماری دختران جوان نیست
از آنجا كه تعداد دختران و زنان مبتلا به ام‌اس در كشور زیاد است، گروهی از مردم تصور می‌كنند كه این بیماری تنها در میان دختران جوان شایع است، در حالی كه در میان مبتلایان به ام‌اس مردان و كودكان هم وجود دارند. دكتر قهاری در این رابطه می‌گوید: «اگرچه ابتلا به این بیماری در كودكان كمتر از افراد بالغ است اما كودكانی هستند كه علائم ابتلا به این بیماری را دارند و گاهی با تاری دید این علائم را بروز می‌دهند. ضمن اینكه شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری ام‌اس 18 تا 40 سال است و گاهی افرادی دیده می‌شوند كه در آستانه 50 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.


شاید هورمون‌های زنانه مقصر باشند
به طور كلی در سراسر جهان تعداد زنان مبتلا به بیماری ام‌اس یا اسكلروز چندگانه دو تا دو و نیم برابر مردان است. دكتر قهاری، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به این مطلب می‌گوید: «البته این رقم در كشور ما به سه تا سه‌ونیم برابر می‌رسد. به این معنی كه زنان مبتلا به بیماری ام‌اس در ایران سه برابر مردان مبتلا به این بیماری است و ابتلا به اسكلروز چندگانه در میان زنان و دختران شایع‌تر است.

 

بیماری‌ كه ماهیت آن چندان شناخته شده نیست و نمی‌توان به طور قطع مشخص كرد كه چه عاملی در زنان موجب می‌شود تا آنها نسبت به این بیماری آسیب‌پذیرتر باشند و احتمال ابتلای آنها به ام‌اس بیشتر شود. با وجود این برخی از دانشمندان و محققان بر این باورند كه شاید تفاوت هورمون‌های جنسی در زنان و مردان، موجب شده تا احتمال ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر باشد. از طرفی این فرضیه نیز مطرح است كه ام‌اس یك بیماری خودایمنی است و زنان در مقایسه با مردان اکثرا به بیماری‌های خودایمنی بیشتری مبتلا می‌شوند.»


استرس علائم بیماری را تشدید می‌كند
دكتر قهاری،  استرس، اضطراب و قرارگرفتن در محیط‌های پرتنش و هیاهو را یكی از عوامل تشدید علائم و وضعیت بیمار می‌داند. او می‌گوید: «اینكه برخی از مردم تصور می‌كنند استرس و حالت‌های عصبی موجب ابتلای آنها به بیماری ام‌اس شده، فرضیه‌ایی است كه هنوز درباره آن تحقیقات كاملی صورت نگرفته است. اما نكته این است كه افراد مبتلا به ام‌اس در صورتی كه در این شرایط قرار گیرند احساس می‌كنند در وضعیت جسمی بدتری قرار دارند.

 

از آنجا كه در بیماری ام‌اس سیستم عصبی آسیب دیده، هدایت عصبی هم مختل می‌شود و در شرایطی كه بیمار در شرایط بحرانی، عصبی یا در معرض بیماری‌های عفونی، تب، هیجان و اضطراب قرار گیرد این علائم تشدید می‌شود. اما تا امروز تحقیقی در این باره صورت نگرفته كه آیا استرس و اضطراب می‌تواند عاملی برای ابتلا به این بیماری باشد یا خیر؟ از آنجا كه سن ابتلا به بیماری ام‌اس در گروه سنی 20 تا 40 سال است بررسی این روند كار مشكلی است، چرا كه افرادی كه در این سن قرار دارند ناخودآگاه با مسائل پرحاشیه و استرس‌زا رو به رو هستند.

 

درس‌ خواندن، وضعیت كاری، وضعیت اقتصادی و مشكلات زندگی روزمره مسائلی است كه غالب مردم به‌ویژه این گروه سنی را درگیر كرده است. به همین دلیل بررسی این موضوع كه چقدر استرس در شیوع این بیماری موثر است، امكان پذیر نیست.


پولدارها  ام اس می‌گیرند؟
در گذشته احتمال ابتلا به ام‌اس در كودكان و اعضای خانواده‌هایی كه در جوامع مرفه زندگی‌ می‌كردند، بیشتر بود. دكتر قهاری در این زمینه می‌گوید: «این دیدگاه وجود داشت كه این گروه از كودكان به دلیل مراقبت بهداشتی دقیق‌تر كمتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شدند و این شاید عاملی بود تا بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس در بزرگسالی در این كودكان شایع باشد و در مقابل كودكانی كه از طبقه اجتماعی پایین‌تری بودند به این دلیل كه در كوچه و بازار بازی می‌كردند و احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های عفونی مختلف در كودكی بیشتر بود، احتمال كمتری برای ابتلا به بیماری ام‌اس داشتند.»

 

وی اضافه می‌كند: «البته این فرضیه چندان قطعی نیست، چراكه طی سال‌های اخیر بیمارانی كه توسط مراكز ام‌اس در شهرهای مختلف ثبت شده‌اند از تمامی گروه‌های اقتصادی و طبقات اجتماعی بوده‌اند، بنابراین نمی‌توان به طور فرضیه این موضوع را مطرح كرد.»


آیا ام‌اس معضل طبقات بالای جامعه است؟
دکتر امیررضا عظیمی، متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این مطلب كه تاكنون دلیل خاصی برای بیماری ام‌اس مشخص نشده می‌گوید: «ام‌اس یك بیماری چند فاكتوری است و عوامل محیطی، ژنتیك و ویروس‌ها می‌توانند در ابتلا به آن موثر باشند. اما نكته این است كه حتی نوع این عوامل محیطی كه می‌تواند در ابتلا به این بیماری موثر باشد هنوز مشخص نشده است.

 

در سال‌های اخیر بحث ابتلا به ویروس EBV مطرح شد كه می‌تواند یكی از دلایل ابتلا به ام‌اس باشد اما این موضوع هنوز ثبت نشده است. نظریه كمبود ویتامین D نیز یكی از مواردی است كه در ابتلا به ام‌اس طرح شده است و حتی تحقیقی در ایالات‌متحده روی سربازان صورت گرفته و مشخص شده در نمونه خونی سربازانی كه بعد از سربازی به ام‌اس مبتلا شده‌اند، سطح ویتامین D پایین‌تری نسبت به افراد سالم داشتند.»


این متخصص مغز و اعصاب اضافه می‌كند: «یكی دیگر از نتایج مطالعاتی كه درباره بیماری ام‌اس صورت گرفته، این است كه معمولا بیماری ام‌اس در افرادی كه از نظر اجتماعی و اقتصادی به طبقه بالای جامعه تعلق دارند بیشتر است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد ابتلا به ام‌اس معضل طبقات پایین یا كارگری نیست و افراد تحصیلكرده و متعلق به طبقه بالای جامعه بیشتر در معرض این بیماری هستند. اگرچه هنوز دلایل اصلی و كاملی برای این مورد ذكر نشده است.»
منبع : مجله سیب سبز


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب: بیماری دختران جوان و زیبا را بیشتر بشناسید!,بهداشت بانوان, | 14:20 | نویسنده : حامد |

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

قاعدگی,راههای کاهش دردهای قاعدگی,درمان دردهای قاعدگی

تاثیر تغذیه بر قاعدگی خانم ها
در بسیاری از زنان تغییرات فیزیکی متعددی در ارتباط با تغییرات طبیعی سطح هورمون‌های جنسی طی دوران قاعدگی رخ می دهد و با انقباضات عضلات رحم ، که در قاعدگی ایجاد می‌شود همراه می‌شود. دردهای قاعدگی تا حدودی با رژیم غذایی صحیح قابل کنترل است. در زیر توصیه هایی به این منظور آورده شده است:


در نیمه دوم دوره قاعدگی بهتر است خانم‌ها از خوردن غذاهای پرچرب یا بسیار شیرین مانند شکلات و شیرینی پرهیز کنند.

از خوردن نمک زیاد که به حبس شدن آب در بدن منجر می‌شود باید خودداری نمود.

 

مصرف مواد نفاخ از 5-7 روز قبل از شروع عادت ماهانه باید قطع شود. مانند انواع لوبیا، نخود، پیاز، سیر، هندوانه و...از 3 روز مانده به شروع عادت ماهانه تا 3 روز پس از آن هر روز 2 فنجان از دم کرده‌های گیاهی نظیر دم کرده بابونه، نعناع و پونه به نسبت مساوی استفاده کنید.

 

سبزیجات به خصوص گوجه فرنگی و از میوه‌جات موز را مصرف کنید.

خوردن کافئین را قطع کنید. محدود کردن مصرف فرآورده‌هایی چون چای، قهوه، کولا و شکلات می‌تواند به خیلی از خانم ها کمک کند تا ناراحتی جسمی ‌و روحی خود را تسکین دهند.

 

با وجودی که دارو درمانی برای دوران عوارض قبل از دوران عادت‌ ماهانه وجود ندارد ولی داروهایی پیدا می‌شوند که می‌توانند از عوارض شدیدتر جلوگیری کنند. داروهای ضد التهاب و درد اغلب برای گرفتگی‌های عضلانی قبل از عادت ماهانه تجویز می‌شوند. مفنامیک اسید و ایبوپروفن از این دسته‌اند.

 

ویتامین ب6 ممکن است از بعضی عوارض دوران قبل از قاعدگی جلوگیری کند. یعنی حس پرخاشگری، تهوع و افسردگی را تا حدود زیادی برطرف می‌کند.

منبع : modernsalamat.ir

مرتبط با سلامت


موضوعات مرتبط: بهداشت بانوان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب: تاثیر تغذیه بر قاعدگی خانم ها,قاعدگی,بهداشت خانوم ها, | 14:18 | نویسنده : حامد |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پرشین صدا